Miłość jest ulotna — podobnie dzieje się w przypadku niewłaściwie przeprowadzonej rekrutacji. Aż 58% kandydatów niezadowolonych z procesu rekrutacyjnego zaczyna negatywnie oceniać także produkty i usługi danej firmy*. Warto zadbać więc o to, aby zainteresowanie naszą organizacją było czymś więcej niż chwilowym zauroczeniem.
Walentynkowy nastrój sprawił, że dopatrzyliśmy się w rekrutowaniu wielu podobieństw do… randkowania i rozkochiwania! Chcesz dowiedzieć się jakich? Poznaj 5 kroków, które pozwolą Ci oczarować niejednego kandydata.
1. Nie pozwól, aby kandydat czekał na wiadomość od Ciebie
Każdy udany związek opiera się na otwartości i szczerości. Podobnie rzecz ma się z rekrutacją. Informuj kandydatów o etapie procesu, na którym aktualnie się znajdują, zachęcaj do przesyłania pytań i ustal, z kim powinni się kontaktować. Dzięki wykorzystaniu systemu do rekrutacji zajmie Ci to chwilę, a ma szansę wywołać szybsze bicie serca u niejednego aplikującego.
Najważniejsze z perspektywy kandydatów jest przekazanie ostatecznej decyzji o zatrudnieniu lub niezakwalifikowaniu do dalszego etapu, a jak wynika z raportu Candidate Experience tylko 39% pracodawców informuje o przebiegu rekrutacji wszystkich kandydatów.
Te komunikaty są bardzo ważne dla osób przesyłających swoje aplikacje, więc nawet jeżeli nie zapałaliśmy miłością od pierwszego wejrzenia do danej osoby, pamiętajmy, że czeka na nasz telefon lub e-mail. Wydaje Ci się, że komunikacja z kandydatami to czasochłonny proces? Sprawdź, jak zautomatyzować wiadomości do kandydatów. Tym razem wymówka o zgubionym kontakcie nie będzie Ci potrzebna 😉
2. Wyślij SMS, który skradnie serce kandydata
Nikt nie lubi być wystawiony na randce – spotkanie rekrutacyjne rządzi się takim samym prawem. Dla pewności przypomnij o nim kandydatowi SMS-em.
Z ankiety**, którą przeprowadziliśmy wynika, że tylko 6% rekruterów zawsze wysyła informację o spotkaniu do kandydatów za pomocą SMS. 45% robi to tylko przy wybranych projektach rekrutacyjnych a 49% nie wysyła takich wiadomości wcale. Jako główny powód nie korzystania z tego rozwiązania rekruterzy wskazują najczęściej czasochłonność przygotowania wiadomości SMS.
Dlatego w eRecruiter przygotowaliśmy nową usługę Spotkania z notyfikacją SMS, która pozwala za pomocą kilku kliknięć wysłać do kandydata jednocześnie potwierdzenie e-mail i SMS (bez konieczności ręcznego przepisywania danych kontaktowych, czy treści wiadomości). Ale to nie wszystko! System pamięta za Ciebie kiedy i do kogo należy wysłać przypomnienie na 24 godziny przed spotkaniem, a Ty zyskujesz cenny czas na inne działania, które pozwolą Ci np. oczarować kandydata.
3. Zadbaj o poufność informacji
Czy zatrzymujesz dla siebie poufne informacje o byłych partnerach i chronisz je przed wścibskim okiem postronnych osób? Tak samo zadbaj o właściwą ochronę danych osobowych kandydatów w procesie rekrutacji. Zwróć uwagę na to, kto i w jakiej formie ma dostęp do aplikacji kandydatów oraz, gdzie są przechowywane. Warto także już teraz zapoznać się z planowanymi zmianami w obszarze przetwarzania danych osobowych, które wejdą w życie w maju 2018 r. Zobacz nagranie webinaru, gdzie Mirosław Gumularz opowiada o tym, co czeka rekruterów i jak przygotować się do zmian.
4. Pozwól się poznać
Dla każdej pary idealne dopasowanie charakterów brzmi jak marzenie. Wszyscy chcielibyśmy związać z osobą z którą rozumiemy się bez słów czy mamy podobne poczucie humoru.
Zarówno w związku, jak i w pracy zgrany zespół to podstawa. Z tego względu, aż 87% kandydatów chciałoby wiedzieć, kto będzie ich szefem już na początku procesu rekrutacyjnego*. Aktywny udział kadry kierowniczej od pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej jest korzystny nie tylko dla aplikującego, ale również firmy. Dzięki temu obie strony już od rozpoczęcia działań rekrutacyjnych mogą sprawdzić, czy odnajdą się w organizacji, dopasują do zespołu i znajdą wspólny język z przełożonym.
5. Spytaj, co myśli
Filarem dobrego związku jest otwarta komunikacja i wymiana opinii. Podobnie jest w relacji pracodawca – kandydat. Dlatego warto po rekrutacji regularnie przeprowadzać badanie Candidate Experience, aby dowiedzieć się, co sądzą i jakie wrażenia mają osoby, zaangażowane w wybrany proces. Ich ocena pozwala nam spojrzeć z dystansem na naszą pracę, tak, aby była jeszcze bardziej skuteczna, wydajna i przyjazna. O tym, jak przeprowadzić pierwsze badanie Candidate Experience możesz przeczytać tutaj.
Mamy nadzieję, że dzięki naszemu poradnikowi niejeden kandydat straci głowę dla Twojej oferty pracy, a może i nie tylko 😉
*Źródło: 3. edycja badania Candidate Experience, eRecruiter
**Źródło: Badanie eRecruiter, październik 2016, N=121, osoby odpowiedzialne za rekrutacje