Myślisz, że strategia Candidate Experience to kosztowna i czasochłonna inwestycja? Jeśli tak, to znaczy, że nie odczułeś jeszcze skutków jej braku. Ignorowanie wrażeń kandydatów – prędzej czy później – zbiera żniwo. Niesie wysoką cenę w postaci nadszarpniętej reputacji, którą trzeba długo przywracać. Co więcej negatywne wrażenia z procesu rekrutacji wpływają na nastawienie kandydatów do produktów i usług firmy (deklaruje to 46% badanych*). Może to znaleźć odzwierciedlenie w decyzjach zakupowych kandydatów, co w rezultacie może prowadzić do powstania realnych strat dla biznesu.
Negatywne opinie kandydatów i pracowników firmy rozprzestrzeniają się bowiem jak wirus. Alergia Twojej firmy na Candidate Experience zaczyna wywoływać reakcje u otoczenia, a pracowników dopadają syndromy, które z odbiją się na wizerunku firmy i postrzeganiu marki. Możesz na nie zareagować tak:
- Dobra mina do złej gry
Udajesz, że nic się nie stało i problem nie dotyczy Twojej firmy. Uśmiechasz się, jak gdyby nigdy nic – z nadzieją, że „wirus” niezadowolenia nie zainfekuje kolejnych kandydatów. Chwalisz się na zewnątrz osiągnięciami i sukcesami, mimo że opinie o przeprowadzanych przez firmę rekrutacjach są niekorzystne.
- Chowasz głowę w piasek
Nie chcesz stawić czoła konsekwencjom braku Candidate Experience, więc uciekasz od odpowiedzialności i nie podejmujesz żadnych działań. Myślisz, że milczenie będzie najlepszym rozwiązaniem.
- Zamiatasz pod firmowy dywan
Wszystko zostaje w firmie: przerzucasz „winę” na innych, tuszujesz sprawę i dbasz o iluzoryczny porządek.
- Gasisz pożar
Skoro negatywne emocje kandydatów lub pracowników wybuchły, to trzeba je ugasić. Starasz się więc zatrzeć złe wrażenie, odpowiadasz na zamieszczone w Internecie nieprzychylne komentarze i intensyfikujesz w działania „propagandowe”.
Profilaktyka zamiast terapii, czyli od czego zacząć
Jeśli opinie kandydatów o rekrutacjach w Twojej organizacji są nieprawdziwe i krzywdzące – reagowanie i zabieranie głosu jest jak najbardziej wskazane. Jeżeli jednak faktycznie nie zadbałeś właściwie o Candidate Experience, to „dobra mina do złej gry” czy „gaszenie pożaru” będzie tylko krótkowzroczną strategią.
Aby więc nie doprowadzać do finału, w którym trzeba będzie coś naprawiać, należy skupić się na tym, by zaplanować i konsekwentnie realizować strategię Candidate Experience. Oto 4 kroki, które pomogą Ci przygotować i wdrożyć taką strategię:
- Stwórz profesjonalną zakładkę „Kariera”,która będzie Twoją wizytówką. Dzięki niej kandydaci znajdą odpowiedzi na nurtujące ich pytania, które dotychczas pozostawały bez odpowiedzi. O tym jakie elementy powinna zawierać zakładka „Kariera” możesz przeczytać w e-booku „Zakładka Kariera. Przez oczekiwania kandydata do serca pracownika”.
- Przygotuj standardy komunikacji bazujące na informacjach zwrotnych. Zacznij od podstaw: ustaw automatyczną odpowiedź, którą otrzyma każdy kandydat, który zaaplikował na ogłoszenie o pracę. Zamieść tam również podstawowe informacje dot. kolejnych kroków rekrutacji. Zadbaj, by kandydaci otrzymywali informacje o statusie ich aplikacji oraz informuj ich o fakcie odrzucenia ich kandydatury. Dodatkowo, w usprawnianiu komunikacji i oszczędzaniu czasu może pomóc systemem do zarządzania rekrutacjami, który pozwala generować zarówno zbiorowe, jak i indywidualne komunikaty.
- Prezentuj zawsze profesjonalną postawę. Twój stosunek do kandydatów, wiedza i przygotowanie do rozmów również mają wpływ na wrażenia kandydatów i na to czy kandydaci będą chcieli w przyszłości znów wziąć udział w projektach rekrutacyjnych, kupić produkt lub polecić firmę znajomym.
- Badaj satysfakcję kandydatów. Systematyczne pozyskiwanie opiniipozwoli uchronić się przed „wirusem” niezadowolenia kandydatów, który po pewnym czasie może być trudny do opanowania. Otrzymane opinie i sugestie możesz na bieżąco wykorzystywać do udoskonalania swojej strategii Candidate Experience. Badanie możesz przeprowadzić wyrywkowo lub stale, podczas rozmów rekrutacyjnych lub przy użyciu ankiet internetowych lub internetowego systemu wspomagania rekrutacji.
PS Sprawdź, jak eRecruiter pomaga dbać o wrażenia kandydatów w procesie rekrutacji. Umów się na prezentację już dziś!