Wraz z ekspertką z firmy Apifonica wyjaśniamy, jak sprytnie zautomatyzować rekrutację masową, żeby rozwiązać jej wyzwania – na przykładzie jednej z historii z portfolio firmy.
15 urodziny eRecruiter! Świętuj z nami!
Wraz z ekspertką z firmy Apifonica wyjaśniamy, jak sprytnie zautomatyzować rekrutację masową, żeby rozwiązać jej wyzwania – na przykładzie jednej z historii z portfolio firmy.
Rekrutacja masowa wiąże się ze specyficznymi wyzwaniami, związanymi między innymi z dużą skalą, ograniczonym czasem oraz wysokimi kosztami. Jednocześnie jej efekty bezpośrednio przekładają się na rozwój firmy, a czasem nawet decydują o jej przetrwaniu.
Na początek jednak rozwińmy temat typowych wyzwań i potrzeb w procesach rekrutacji masowej. To przede wszystkim:
Jak stawić czoła tym wyzwaniom?
Odpowiedź wydaje się dość naturalna: jest nią automatyzacja. Ale jaka?
Jednym z najskuteczniejszych narzędzi automatyzacyjnych dla rekrutacji masowej jest voicebot, który jest w stanie zautomatyzować znaczną część zadań rekrutera bez straty dla jakości – przejmuje te obowiązki, które są powtarzalne oraz zajmują najwięcej czasu.
Voicebot rekrutacyjny to inteligentny asystent głosowy oparty na sztucznej inteligencji – dzięki technologii NLP (przetwarzania języka naturalnego) może swobodnie rozmawiać z kandydatami, przekazując im komplet informacji o firmie i stanowisku oraz zadając zestaw wybranych przez rekrutera pytań selekcyjnych (np. na temat konkretnych kwalifikacji, oczekiwań finansowych, lat doświadczenia czy motywacji). Voicebot przetwarza aż 5000 rozmów na minutę i mówi w ponad 150 językach.
Jak wspomnieliśmy, jest to asystent nie tylko automatyczny, ale także inteligentny – rozumie człowieka niezależnie od tego, jakimi słowami ten wyrazi swoją intencję. Co więcej, posługuje się naturalnym i przyjemnym głosem, który brzmi bardzo podobnie do ludzkiego.
Co potrafi zrobić voicebot w rekrutacji masowej? Zadań, które automatyzuje, jest sporo:
A oto cały proces przedstawiony w formie schematu:
Voicebot rekrutacyjny to rozwiązanie z powodzeniem zastosowane przez Apifonica dla kilkudziesięciu klientów. Spójrzmy zatem na konkretną historię z portfolio firmy!
Dobrym przykładem, jak wykorzystać voicebota HR w rekrutacji masowej, jest historia Weegree – polskiej agencji pośrednictwa pracy, która zajmuje się pozyskiwaniem pracowników fizycznych, głównie dla klientów z Polski, Niemiec, Holandii i Belgii.
Do agencji spływają więc nieustannie i regularnie tysiące nowych CV, które należy przetworzyć i odpowiednio zakwalifikować – odpowiednio szybko, by pracownicy mogli we właściwym czasie rozpocząć pracę na projekcie klienta oraz by nie zniknęli z rynku na rzecz innego pracodawcy.
Weegree zdecydowała się na wykorzystanie voicebota kwalifikującego wstępnie potencjalnych kandydatów do kolejnych etapów rekrutacji (a także potencjalnych klientów, ale to dodatkowy temat) – został on bezpośrednio połączony z formularzem do zbierania zgłoszeń, dostępnym na Facebooku.
Wdrożenie voicebota rozpoczęło się od okresu testów, po którym firma podjęła decyzję o przedłużeniu współpracy. Następnie Apifonica w pełni zintegrowała voicebota z systemami używanymi w Weegree. Voicebot stał się ważnym krokiem do automatyzacji procesów w agencji zatrudnienia.
Dla klienta ważna była jednak nie tylko automatyzacja procesów bez konieczności angażowania w tę pracę ludzi, ale także opieka ze strony Apifonica w postaci pełnego wsparcia wdrożeniowego oraz dedykowanego opiekuna technicznego i sprzedażowego.
Jakie były efekty tych działań? Od razu zauważalnym rezultatem była większa skuteczność dotarcia do kandydatów, co pozwala pozostać o krok przed konkurencją.
Oczekiwaliśmy tego, że voicebot poprawi procent odbieralności telefonów. Trudno nam było przewidzieć, jaki to będzie efekt. Zauważyliśmy przy testach, że to jest około 80%, tak że oszczędność dla firmy jest tutaj bardzo duża
– powiedział Mikołaj Chmielak, Senior Marketing Officer w Weegree.
Podkreślił również, że dzięki temu firma jest o krok przed konkurencją, bo każdy kandydat otrzymuje odpowiedź w ciągu trzech minut, a to wpływa także na dobry wizerunek agencji.
W dłuższej perspektywie nastąpiło usprawnienie całego procesu oraz ostatecznie spore oszczędności.
Jeśli by zabrano voicebota z naszego procesu, to kwalifikacja leadów byłaby na pewno dłuższa, bo pytania które zadaje na początku, pomagają nam później w szybszej i bardziej efektywnej pracy i na pewno wyróżniają nas na tle innych firm
– wyjaśnia Mikołaj Chmielak, podkreślając także oszczędności finansowe.
Tak wyglądały wyniki pierwszej kampanii rekrutacyjnej z pomocą voicebota w Weegree:
Po roku automatyzacja ta przyniosła spektakularne wyniki – liczba przetwarzanych przez voicebota leadów wzrosła czterokrotnie (do 34 185 leadów rocznie). Nowy proces pomógł również w przypadku starej bazy danych – voicebot skontaktował się z kandydatami i dokonał ich wstępnej kwalifikacji.
Warto na koniec dodać, że rozwiązanie to sprawdziło się w praktyce, bo kandydaci chętnie rozmawiali z voicebotem.
Pierwszą taką uwagą była reakcja ludzi – czy jeśli zadzwoni do nich voicebot, to będzie to coś, co ich odstraszy, czy zachęci do dalszego kontaktu. Też nie byliśmy pewni wyników, które voicebot przyniesie. Ale właśnie te wyniki były znaczące do podjęcia decyzji i kontynuowania współpracy”
– wspomina Monika Majas, HR Business Partner w Weegree.
Na początku tego artykułu przyjrzeliśmy się siedmiu wyzwaniom rekrutacji masowej – teraz po kolei spójrzmy, jakie ich rozwiązania zapewnia automatyzacja rekrutacji z voicebotem.
Podsumowując – voicebot rekrutacyjny to rozwiązanie automatyzacyjne, które szczególnie dobrze odpowie na wiele wyzwań rekrutacji masowej, a jednocześnie jest proste do wdrożenia i zastosowania. Korzyści podsumowuje poniższy obrazek:
Wypróbować voicebota rekrutacyjnego można także w ramach systemu eRecruiter, dołączając tę opcję do wszystkich lub tylko wybranych swoich ogłoszeń. W takim przypadku można stworzyć pytania, które asystent głosowy zadaje kandydatom, oraz wstępne kryteria kwalifikacji do kolejnego etapu (ocena dokonana przez voicebota musi być potwierdzona przez rekrutera). Po dokonaniu ustawień voicebot będzie automatycznie dzwonił do każdego kandydata w chwilę po złożeniu aplikacji, a wyniki jego pracy będą widoczne bezpośrednio w systemie.
Planujesz lub regularnie prowadzisz rekrutacje masowe i chcesz skorzystać ze wsparcia voicebota? Kliknij tutaj, aby dowiedzieć się więcej o voicebotach rekrutacyjnych od Apifonica, dostępnych na platformie eRecruiter HR Marketplace lub umów się na bezpłatną konsultację.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak eRecruiter wspiera pozyskiwanie i selekcję kandydatów – napisz do nas!
Klikając w przycisk „Zapisz się”, wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera od eRecruitment Solutions Sp. z o.o.,ul. Prosta 68, 00-838 Warszawa, zawierającego w szczególności materiały edukacyjne i informacje o produktach i usługach eRecruiter. Administratorem Twoich danych osobowych jest eRecruitment Solutions sp. z o.o., adres do kontaktu: [email protected]. Więcej informacji o przetwarzaniu Twoich danych osobowych, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Czego potrzebujesz?