Już po raz czwarty podjęliśmy się zbadania, jak oczami kandydatów oraz pracodawców, wyglądają procesy rekrutacyjne w polskich firmach. W tym celu przeprowadziliśmy IV badanie Candidate Experience w Polsce, spytaliśmy o zdanie 1961 specjalistów, którzy w trakcie ostatniego roku aplikowali na oferty pracy oraz 536 osób zajmujących się prowadzeniem procesów rekrutacyjnych lub aktywnie w nich uczestniczących. Na podstawie udzielonych odpowiedzi wyciągnęliśmy kluczowe dla pracy rekruterów wnioski, które prezentuję poniżej. Zapraszam do zapoznania się z nimi i sprawdzenia, na co zwrócić uwagę w swoich procesach rekrutacyjnych.
1. Negatywne doświadczenia w procesie mogą powodować utratę 1/3 aplikacji
33% kandydatów, którzy wynoszą negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego nie zaaplikuje ponownie do wybranej firmy. W dobie walki o każdą aplikację i kandydata jest to ogromna strata, tym bardziej, że negatywne wrażenia ciężko jest później zatrzeć. To nie wszystko. 28% kandydatów z chęcią podzieli się negatywną opinią o firmie ze swoimi bliskimi a także znajomymi z branży. Idąc dalej, pozytywna opinia własna (wpływa na decyzję 46% kandydatów), jak i znajomych (42% bierze ją pod uwagę), jest jedną z najważniejszych kwestii przy podejmowaniu decyzji o zaaplikowaniu do danej firmy. Dobrze jest, więc dbać o dobre wrażenia kandydata, ponieważ druga szansa na nawiązanie z nim pozytywnej relacji może się już nie powtórzyć.
2. ¾ pracodawców nie bada opinii kandydatów nt. procesów rekrutacyjnych
35% pracodawców nie widzi potrzeby przeprowadzania badania opinii osób biorących udział w procesie rekrutacji a 41% nie miało na takie badanie czasu lub funduszy. Jednocześnie, ¾ respondentów z tej grupy, twierdzi, że wrażenia z procesu rekrutacji mają wpływ na postrzeganie produktów i usług danej firmy. Podsumowując – pracodawcy wiedzą, że wrażenia z procesu są ważne, oddziałują na biznes, ale jednocześnie nie dysponują czasem, funduszami lub chęcią, by dowiedzieć się, jak kandydaci oceniają przebieg rekrutacji. Niestety bez wdrożenia badania Candidate Experience nie dowiedzą się, które aspekty procesu należy usprawnić oraz jak kandydaci oceniają proces na poszczególnych etapach.
3. 8 na 10 kandydatów ma poczucie, że nikt nie zapoznał się z ich aplikacją
79% kandydatów ma poczucie, że NIKT nie zapoznał się z ich aplikacją. Jak można zapobiec takiemu wrażeniu? Warto korzystać z narzędzi ułatwiających komunikację z kandydatami i wysyłać potwierdzenie otrzymania aplikacji. Jest to nasz pierwszy aktywny kontakt z kandydatem, zachęcam, więc do wykorzystania tego momentu do wyróżnienia się na tle konkurencji. Niestety osoby poszukujące pracy otrzymują często takie same, ogólne wiadomości od różnych pracodawców .Jest to więc dla nas szansa, aby zabłysnąć na tle sztampowych treści nietypowym i wartościowym dla kandydata komunikatem. Atrakcyjnie skonstruowany autoresponder zawiera podziękowanie za udział w rekrutacji, zapowiada, jak będzie wyglądał proces, wskazuje osobę odpowiedzialną za daną rekrutację oraz informacje o kolejnych etapach rekrutacyjnych. Namawiam również do promowania w nim swoich kanałów social media czy dodania materiałów employer brandigowych (takich jak filmy, czy wywiady z pracownikami).
Przykład niesztampowego autorespondera
Cześć!
Bardzo cieszymy się, że chcesz dołączyć do naszego zespołu. Twoja aplikacja jest teraz w rękach naszych rekruterów, którzy wnikliwie ją analizują. Rekrutacja na stanowisko X będzie trwała do 19 kwietnia, w tym czasie spotkamy się z osobami, których aplikacje najlepiej odpowiadają naszym aktualnym potrzebom.W razie pytań dotyczących rekrutacji, kontaktuj się z naszymi specami pod adresem:
[email protected].Jeżeli chcesz wiedzieć co u nas słychać, śledź nasze kanały w social mediach @facebook, @snapchat, @instagram, sprawdź to!
Daj nam znać, co sądzisz o naszym ogłoszeniu i wypełnij krótką ankietę, w zamian wyślemy do Ciebie kod na Spotify🙂
Do usłyszenia!
Zespół XYZ
4. 86% kandydatów oczekuje informacji o zakończeniu procesu rekrutacyjnego
Standardem w procesie rekrutacyjnym powinno być informowanie o zakończeniu procesu – tak uważa 86% ankietowanych przez nas specjalistów. Kontaktowanie się ze wszystkimi osobami, które wysłały do nas zgłoszenie wydaje się być żmudnym zajęciem, pozostaje, więc pytanie: jak szybko i skutecznie poinformować kandydatów o zakończeniu przez nas procesu rekrutacyjnego? Warto wspomóc się nowoczesnymi narzędziami takimi, jak np. eRecruiter, który przy zamykaniu projektu rekrutacyjnego sam przypomina rekruterom o wysłaniu informacji do wybranych kandydatów, którzy brali udział w projekcie.
5. 39% kandydatów uważa, że pracodawcy powinni popracować nad udzielaniem informacji o powodach niezakwalifikowania się
W ramach badania Candidate Experience zapytaliśmy również kandydatów o jedną rzecz w procesach rekrutacyjnych, którą według nich warto poprawić. 2 na 5 kandydatów, jako najważniejszą, wskazało informowanie o powodach niezakwalifikowania się do dalszych etapów procesu rekrutacyjnego. Świadomość przyczyny odrzucenia ich kandydatury oraz pozytywny feedback pozwala osobom biorącym udział w rekrutacji zweryfikować swoje plany zawodowe, poprawić błędy popełniane w procesie rekrutacyjnym czy doszkolić się w wybranych obszarach.
Udzielanie wartościowego merytorycznie feedbacku nie jest łatwym zadaniem. Pamiętajmy też, że zupełnie innej informacji zwrotnej oczekuje kandydat, który wysłał CV a innej osoba, która brała udział w spotkaniu rekrutacyjnym czy realizowała zadanie. Im większe zaangażowanie kandydata w proces rekrutacyjny tym większe są jego oczekiwania nt. informacji zwrotnej.
Celem naszego badania było uzyskanie od kandydatów informacji na temat aspektów rekrutacji, które pracodawcy powinni poprawić. Na tej podstawie przygotowałam listę 3 rzeczy, które możesz zrobić już dziś i dzięki którym Twoje procesy rekrutacyjne staną się jeszcze bardziej przyjazne dla osób biorących w nich udział.
- Zawsze informuj o zakończeniu procesu rekrutacji
- Spróbuj przygotować feedback dla kandydata, w którym poinformujesz go o przyczynach niezakwalifikowania się do dalszych etapów
- Utrzymuj ciągły kontakt z kandydatem (informuj, na jakim etapie znajduje się jego aplikacja oraz kiedy może spodziewać się informacji zwrotnej)
Pełna prezentacja wyników badania Candidate Experience 2017 znajduje się tutaj.
Partnerem merytorycznym badania jest Great Digital.