Wyobraź sobie, że idziesz ulicą w centrum miasta. Jest zimno, a z nieba sypie gęsty śnieg. Nagle, nad jednym z wejść do lokali usługowych, zauważasz estetyczny szyld, który zachęca Cię do przerwania spaceru i skosztowania gorącej kawy. Zatrzymujesz się i myślisz: „Hm… Faktycznie, mocna i ciepła kawa z mlekiem to bardzo dobry pomysł!”.
Decydujesz się wejść do środka. Od progu wita Cię miła kobieta w fartuszku, która proponuje stolik i podaje menu. Kobieta szybko zauważa, że prócz grubej zimowej kurtki masz ze sobą zakupy. Uprzejmie proponuje, że podczas, kiedy Ty będziesz zastanawiać się nad wyborem kawy, ona powiesi Twoją kurtkę na wieszaku oraz przystawi do stolika specjalny stojak na Twoje rzeczy osobiste. Myślisz: „Czuję, jakby czytała mi w myślach. Te zakupy są faktycznie bardzo ciężkie i nieporęczne”. Patrzysz na menu, w którym każdy napój jest dokładnie opisany, opatrzony pięknym zdjęciem i ceną. Wszystkie wyglądają apetycznie, więc nie wiesz na co się zdecydować. Kelnerka i tym razem służy pomocą i z uśmiechem informuje jakie napoje kawiarnia ma dziś w promocji oraz które z nich są najchętniej wybierane przez klientów. Zamawiasz Caffe Latte z syropem jeżynowym. Ciekawi Cię to nietypowe połączenie smaków, bo nigdy wcześniej się z nim nie spotkałaś. Kelnerka informuje Cię ile będzie trwała realizacja zamówienia oraz proponuje, że w tym czasie możesz skorzystać z darmowego wifi lub ogólnodostępnych gazet. „Cudownie!” – myślisz – „Odpiszę na wiadomość od Agaty, a potem zajrzę do mojego ulubionego tygodnika!”.
Kawa nie tylko smakowała przepysznie, ale została podana z darmowym herbatnikiem z logo kawiarni („Tego się nie spodziewałam!”). Na koniec otrzymujesz rachunek z ręcznym dopiskiem „Miłego dnia!” i rabat do wykorzystania przy kolejnej wizycie. Wychodzisz z kawiarni z uśmiechem na twarzy, a mróz nie wydaje się już taki nieprzyjemny. Następnego dnia opowiadasz o tym miejscu znajomym, proponując jednocześnie wspólną kawę w najbliższy weekend.
Historia idealna, prawda? Elegancka kawiarnia i przemili pracownicy, którzy doskonale odgadują potrzeby klienta. No właśnie… Czy na pewno odgadują? I co ta historia ma właściwie wspólnego z procesem rekrutacji? Czemu nie potraktować potencjalnego pracownika jak klienta i zadbać o każdy (nawet ten mało oczywisty) element jego kontaktu z Twoją firmą? Bardzo wiele elementów ma wpływ na opinię kandydata o Twojej firmie.
1. Niesprzyjająca pogoda / spacer w słoneczne popołudnie
Zdarza się tak, że kandydat nagle (często z niezależnych od siebie powodów) traci pracę. Nie może pozwolić sobie na przerwę, bo wie, że co miesiąc czekają go stałe opłaty, a akurat nie ma żadnych oszczędności. Z drugiej strony wiemy, że są osoby, które idealnie spełniają wymagania stawiane nowemu pracownikowi, ale aktualnie mają zatrudnienie i nie łatwo będzie je przekonać do zmiany pracodawcy.
2. Dopasowany szyld nad drzwiami kawiarni
Szyld to ten element procesu, w którym kandydat pierwszy raz spotyka się z firmą. Dla niektórych będą to jej produkty lub usługi, dla innych strona internetowa czy opowieść sąsiada. Niezwykle ważne jest zadbanie o jakość każdej formy kontaktu kandydata z potencjalnym pracodawcą. Pierwsze wrażenie jest przecież najważniejsze. Warto zatroszczyć się na przykład o intuicyjną i interesującą stronę kariery.
3. Menu z opisami, zdjęciami i cenami kaw
Oferta pracy jest jak menu w kawiarni. Zanim opublikujesz ogłoszenie zadbaj nie tylko o jego atrakcyjny i przykuwający uwagę wygląd, ale przede wszystkim o jego treść. Pomyśl, które informacje będą dla kandydata najważniejsze. Zadbaj o elementy, które go zaskoczą lub wywołają w nim pozytywne skojarzenia. Pamiętaj, że dla wielu kandydatów bardzo ważna jest informacja o rodzaju umowy, wynagrodzeniu oraz benefitach pozapłacowych.
3. Pomocni pracownicy kawiarni
Na pewno wiesz, że Ty również masz znaczący wpływ na opinię kandydata. Zadbaj o najwyższą jakość każdej formy kontaktu z kandydatem w procesie rekrutacji (formularz, podziękowanie po zaaplikowaniu, rozmowa telefoniczna, zaproszenie na spotkanie, przebieg spotkania, informacje zwrotne po każdym etapie itp.). Bądź nie tylko osobą rekrutującą, ale również źródłem wiedzy o firmie. Pamiętaj, że na podstawie kontaktu z Tobą kandydat wyrobi sobie ogólną opinię o pracownikach, z którymi być może będzie miał okazję spędzać 1/3 swojego czasu. Postaraj się, aby marzył o pracy właśnie w Twojej firmie.
4. Wieszak na ubrania, stojak na zakupy
Przeanalizuj jak wygląda proces rekrutacji w Twojej firmie. Czy formularz aplikacyjny nie jest za długi? Czy nie zawiera pytań o dane, które i tak kandydat podaje w CV? Czy kandydat zawsze wie, gdzie dokładnie znajduje się miejsce rozmowy rekrutacyjnej i wie kto będzie na niej obecny? Zastanów się, kiedy kandydat może czuć dyskomfort, zdenerwowanie lub nawet znużenie. Zadbaj, by takie sytuacje nie spotykały go podczas prowadzonego przez Ciebie procesu rekrutacyjnego.
5. Darmowy herbatnik, rabat, wifi, gazety
Pomyśl czy jest coś, co mógłbyś zaoferować na przykład osobie, która ubiega się o stanowisko w Twojej firmie i pozytywnie przeszła do etapu rozmowy rekrutacyjnej. Być może będzie to jeden ze specjalnie przygotowanych gadżetów reklamowych lub zniżka na produkt/usługę, którą oferuje Twoja firma. Zadbaj również o to, aby kandydat poczuł dobrą atmosferę panującą w firmie. W drodze do pokoju, w którym odbędzie się rozmowa, opowiedz mu o zbliżającym się wyjeździe integracyjnym pracowników lub po prostu oprowadź go po biurze.
Dowiedz się czego oczekują kandydaci. Pobierz raport Candidate Experience!
Powodzenia!