Rekrutacja to złożony proces. Warto pamiętać, że każdy jej etap ma bezpośredni wpływ na biznes całej organizacji. To właśnie z tego powodu rekruter powinien wszystkich biorących udział w procesie kandydatów traktować z jednakowo dużą uwagą. Złe doświadczenia z procesu rekrutacji są dla większości kandydatów wystarczająco dobrym powodem, by odwrócić się od firmy nie tylko jako kandydat, ale również jako konsument.
O ile sami rekruterzy są zadowoleni z prowadzonych przez siebie procesów rekrutacyjnych, w opinii kandydatów nie mają aż tak wielu powodów do dumy. Jak pokazują wyniki tegorocznej edycji badania Candidate Experience 2017 przeprowadzonego przez eRecruiter i Great Digital blisko 80% kandydatów ma wrażenie, że nikt w czasie procesu rekrutacyjnego nie zapoznał się z ich dokumentami aplikacyjnymi. Niewiele mniej, bo 62% uważa, że pracodawcy nie dbają o kontakty z kandydatami. A taka postawa zniechęca kandydatów do firmy. Czyżby rekrutacje, w których biorą kandydaci wpływały na to, jakie marki i usługi wybierają na co dzień?
– To, w jaki sposób przeprowadzamy proces rekrutacyjny ma ogromne przełożenie na wybór naszych produktów, dlatego też bardzo dbamy o zapewnienie odpowiednich warunków do rozmowy – przekonuje Katarzyna Czajka, HR Business Partner HUB PL z Triumph International Polska. – Naszą ideą jest, aby każdy kandydat podczas rozmowy z nami miał poczucie, że poświęcamy mu całą naszą uwagę, zapewniamy mu przestrzeń do zadawania pytań i rozwiania ewentualnych wątpliwości. Proces rekrutacji jest niejako tożsamy z procesem zakupowym. Doświadczenie kandydata przekłada się niejednokrotnie na doświadczenie naszego przyszłego klienta, który po spotkaniu z nami z zainteresowaniem odwiedzi nasz sklep – wyjaśnia.
Kandydat na zakupach
Przebadani przez eRecruiter oraz Great Digital specjaliści i absolwenci przyznali, że proces rekrutacyjny przekłada się na ich decyzje zakupowe. Szczególny wpływ mają na nie złe doświadczenia wyniesione z rekrutacji.
- Co 2 kandydat po udziale w nieudanym procesie rekrutacyjnym zmienił nastawienie do produktów i usług firmy .
- Prawie 1/3 kandydatów podzieliła się negatywnymi wrażeniami z rekrutacji z rodziną i znajomymi.
- 22% odradza aplikowanie do firmy innym.
- 6% dzieliło się negatywnymi wrażeniami w mediach społecznościowych i na forach internetowych.
Złe doświadczenia to kwestia względna? Niekoniecznie
Wiele osób może się obawiać, że negatywne wrażenia wyniesione z procesu rekrutacji są mocno indywidualne. Niekoniecznie. Respondenci badania Candidate Experience 2017 bez większych problemów wskazują czynniki, które najmocniej wpływają na ich ocenę rekrutacji. Zapytani o jedną rzecz, którą powinni zmienić pracodawcy:
- 33% wskazuje przekazywanie kandydatom powodów niezakwalifikowania się do kolejnego etapu.
- 15% mówi o przekazaniu kandydatowi informacji o zakończeniu procesu rekrutacji, na który aplikował wysyłając CV.
- 14% przekonuje, że rekruterzy powinni pozostawać w ciągłym kontakcie z kandydatami i informować go o każdym etapie procesu rekrutacji..
Drobne zmiany, wielki efekt
Oczekiwania kandydatów sprowadzić można do wspólnego mianownika, którym jest – informacja zwrotna. Pracodawcy, którzy uczynili z niej stały element procesu rekrutacyjnego, tylko tą jedną zmianą, wpłynęli pozytywnie na doświadczenia kandydatów, ale też ich skojarzenia z firmą jako konsumentów.
– Bardzo staramy się, aby wszyscy kandydaci otrzymali od nas informację zwrotną po zakończeniu rekrutacji. Jest to dla nas szczególnie istotne, biorąc pod uwagę fakt, że niemal 90% z nich uważa ją za najważniejszy element wpływający na doświadczenie rekrutacyjne- mówi Katarzyna Czajka z Triumph International Polska. – Osoba zainteresowana pracą w naszej firmie, po przesłaniu swojej aplikacji na konkretne stanowisko, otrzymuje potwierdzenie, że aplikacja do nas dotarła. W tym przypadku najczęściej korzystamy z systemu eRecruiter – dodaje ekspert.
O czym warto pamiętać projektując schematy informacji zwrotnej w ramach firmowych procesów rekrutacji?
- Informację zwrotną należy dostosować do etapu rekrutacji, do którego doszedł kandydat. Na początku wystarczająca jest wiadomość mailowa, im bliżej finału tym kandydaci oczekują bardziej bezpośredniego kontaktu i szczegółowych informacji o motywach decyzji.
- Przygotowując informacje zwrotne dla kandydatów warto unikać schematów i dbać o indywidualny charakter wiadomości.
- Dbajmy o atrakcyjne szablony mailowe. Dziękując za otrzymane dokumenty aplikacyjne, czy informując o odpadnięciu z procesu rekrutacyjnego, można przypomnieć kandydatom o pozostałych prowadzonych rekrutacjach, odesłać ich na firmowego bloga czy do karierowych profili w mediach społecznościowych.