Zastanawiałeś się, jak możesz uatrakcyjnić swój proces rekrutacji i sprawić, by Twoja kampania rekrutacyjna wzbudziła większy entuzjazm i cieszyła się większym zainteresowaniem? Może czas na to, by zaskoczyć rynek pracy czymś mniej standardowym i wyróżnić się na tle konkurencji?
Wiele czołowych marek wdraża niestandardowe pomysły, którymi starają się skłonić najlepszych kandydatów do aplikowania do ich firmy. Jak oni to robią?
1. Metody rekrutacyjne w firmie IKEA
Wielu z nas nie tylko zna produkty firmy IKEA, ale miało również okazję składać ich meble w swoim domu. Firma sprzedaje je na ogół w częściach, co ułatwia ich magazynowanie a potem transport, ale zmusza klienta do samodzielnego ich złożenia. W ten sposób firma sprytnie wykorzystuje psychologiczną zasadę, że jesteśmy bardziej przywiązani do rzeczy, którą wykonaliśmy własnoręcznie. Ale jaki ma to wszystko związek z procesem rekrutacji?!
Otwierając jeden ze swoich sklepów w Australii, IKEA wykorzystała swoje produkty do przeprowadzenia kreatywnej kampanii rekrutacyjnej. Stwierdzono, że idealnym pracownikiem może być każdy z klientów sklepu, który zdecyduje się samodzielnie złożyć mebel w swoim domu. Z tego powodu dołączano do opakowań sprzedawanych w sklepie mebli ulotki z instrukcją rekrutacji.
[iframe width=”560″ height=”315″ src=”//www.youtube.com/embed/qwmXRAGDHeo?rel=0″ frameborder=”0″ allowfullscreen]
lub
IKEA kładzie duży nacisk w swojej działalności na wartości. Dlatego też kandydaci powinni wierzyć i identyfikować się z wartościami, które niesie ze sobą firma. Tacy pracownicy w firmie są znacznie bardziej wydajni, gdyż praca jest dla nich po prostu przyjemnością.
Kilka lat temu, belgijski rysownik Canary Pete, podsumował, jak mogłaby wyglądać rozmowa kwalifikacyjna w IKEA i chyba trafił w dziesiątkę.
2. Rekrutacja studentów w firmie konsultingowej
Przyciągnięcie najlepszych studentów z uczelni wyższych, w momencie kiedy kończą swoją edukację, jest wyzwaniem dla wielu rekruterów. Jedna z firm konsultingowych,
McKinsey & Co, zamówiła ołówki z bardzo długą gumką do ścierania. Na ołówkach widniał napis: “Szukamy studentów, których nie satysfakcjonuje pierwsze lepsze rozwiązanie”.
Ołówki zostały rozdane studentom szwajcarskiej uczelni, na której panują restrykcyjne zasady związane z promocją firm. Dzięki takiemu podejściu, pracodawca mógł dotrzeć do grupy docelowej, na której mu najbardziej zależało.
3. Rekrutacja odpowiadająca specyfice wykonywanej pracy
To nieprawda, że tylko duże firmy mogą pozwolić sobie na niestandardowe podejście do procesu rekrutacji i selekcji pracowników. Doskonałym przykładem jest pewne studio tatuażu i jego ogłoszenie o pracę. Aby otrzymać dostęp do formularza aplikacyjnego, niezbędne było staranne wypełnienie kodu QR. Tym samym, jeśli kandydat nie był wystarczająco precyzyjny, to nie otrzymał nawet możliwości złożenia swojej aplikacji na to stanowisko.
Nietypowe sposoby rekrutacji pozwolą Ci wzmocnić Employer Branding firmy, nie tylko. Taka wyjątkowa akcja rekrutacyjna może pozostać w pamięci kandydatów, dzięki czemu jeszcze długo będziesz czerpać korzyści z tego co zostało wykonane, również w przypadku następnych rekrutacji.
P.S. Stale poszukuj nowych dróg do umocnienia Employer Brandingu w Twojej firmie – sprawdź jak eRecruiter pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku marki pracodawcy. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.