Mija już pół roku od naszego noworocznego postanowienia o regularnym publikowaniu najciekawszych raportów z rynku pracy. I tym razem przychodzimy z niczym innym, a właśnie z publikacjami, na których warto nie tylko „zawiesić oko”, ale zapoznać się od deski do deski.
Praca w czasie pandemii
Widmo utraty pracy z powodu panującej pandemii doskwiera 4 na 10 aktualnie zatrudnionych. Jednocześnie 77% pracujących, jest skłonnych podjąć ryzyko w tym niepewnym czasie i deklaruje, że przyjęłoby ofertę od nowego pracodawcy. Co również ciekawe, tylko 3 na 10 ankietowanych, przystałoby na propozycję obniżenia zarobków, celem utrzymania zatrudnienia. Jakie jeszcze obawy towarzyszą zatrudnionym na polskim rynku?
Utrata pracy, a wsparcie pracodawcy
Budowanie marki, jest istotne zarówno na etapie rekrutacji, w trakcie zatrudnienia pracowników, ale również (o czym nie można zapominać), po zakończeniu współpracy. Według badania przeprowadzonego przez Instytut Badawczy Randstad, blisko 75% zatrudnionych ni otrzymuje od pracodawcy żadnego wsparcia, związanego z zakończeniem współpracy. Jeśli takowe się pojawia, zazwyczaj jest to odprawa gwarantowana prawnie. Firmy szczególnie powinny zadbać o sposób rozstania, ponieważ były pracownik, chętnie podzieli się nieprzychylną opinią z gronem często potencjalnych kandydatów.
Przyszłość rynku pracy a odbudowa postkryzysowa
W wyniku pandemii koronawirusa na świecie 4 na 5 osób pracujących zawodowo, zostało objętych pewną formą ograniczenia lub kwarantanny. Organizacje stanęły przed wyzwaniem sprawnej, ale jednocześnie skutecznej i przemyślanej reakcji. Według Deloitte reagowanie, to pierwszy z trzech etapów, przez które musi przejść każda firma w obliczu epidemii. Teraz czas zmierzyć się z fazą wychodzenia z kryzysu i rozwojem, w „nowej normalności”.
Praca i rekrutacja zdalna.
Nowa rzeczywistość sprawiła, że działania zarówno zespołów i rekrutacje zostały przeniesione do wirtualnego świata. Według raportu Pracuj.pl aż 6 na 10 zatrudnionych ankietowanych, aktualnie wykonuje swoją pracę zdalnie. A 7 na 10 liczy, że model takiej pracy stanie się bardziej powszechny. Większości ankietowanych przypadła również do gustu forma zdalnych rekrutacji – 7 na 10 respondentów pozytywnie ocenia swoje doświadczenia w tym zakresie.
Doświadczenia pracownika wyższym priorytetem
Według raportu przygotowanego przez Gartner aż 64% liderów HR, stawia doświadczenia pracownika jako wysoki priorytet, po powrocie do pracy. W popandemicznej rzeczywistości, konieczne jest zaplanowanie zupełnie nowych „map podróży pracownika”. Pomoże to zidentyfikować i odpowiednio zarządzać sytuacjami, które mają ogromne znaczenie dla pracowników, po tym, jak wrócą do swojego miejsca pracy.
Stabilność i dobra sytuacja finansowa firmy
Wraz ze zmianą sytuacji zarówno na rynku pracy, jak i zagrożenia zdrowia, zmieniły się kryteria, które będą kluczowe dla pracowników. Na początku roku były to: atrakcyjne wynagrodzenie i benefity. Pandemia nieco zmieniła perspektywę zatrudnionych i w marcu, którzy częściej wskazywali stabilność zatrudnienia i dobrą sytuację finansową firmy, jako najbardziej pożądane cechy.
Kolejne raporty warte nieprzeoczenia już wkrótce – bądźcie na bieżąco!