Kiedy tradycyjne metody rekrutacji przestały przynosić oczekiwane efekty, firma Faurecia postawiła na kreatywne rozwiązanie FES GAME, wyróżniające się na tle innych i mające zachęcać studentów oraz absolwentów do aplikowania na praktyki i staże.
– Pomysł na wprowadzenie gry symulacyjnej pojawił się wówczas, gdy zauważyliśmy, że dotychczasowe metody rekrutacji nie pozwalają dopasować kandydatów do wymaganych kompetencji i profilu – mówi Maja Kazana, w firmie Faurecia. – Uznaliśmy również, że jest to sposób na wyróżnienie się wśród pracodawców.
Zmiana okazała się też korzystna dla pracowników HR. – Potrzebowaliśmy czegoś nowego i świeżego w naszej codziennej pracy – dodaje Agata Jarosz.
Na czym polega FES Game?
Do rekrutacji wykorzystano grę znaną już pracownikom Faurecia od wielu lat i wykorzystywaną w ramach procesu adaptacji i wdrażania na stanowiska pracy.
Ważne jest dla nas, aby zatrudniać osoby, które rozumieją naszą kulturę i potrafią się w niej odnaleźć. Podczas gry staramy się tę kulturę, zasady i specyfikę pracy przekazać – tłumaczy Maja Kazana.
Scenariusz i zasady gry są ściśle powiązane z profilem działalności firmy, branżą i specyfiką pracy. W grze bierze udział 10 – 14 studentów i absolwentów. Kandydaci podzieleni na kilka zespołów mają za zadanie zbudować linię produkcyjną i zrealizować zamówienie klienta. Gra składa się z kilku rund. Podczas realizacji zadań specjaliści ds. HR przyglądają się zachowaniom kandydatów i oceniają ich kompetencje. – Obserwujemy, kto potrafi pracować w grupie, kto dobrze zarządza, kto jest kreatywny, kto analityczny, dokładny, kto potrafi słuchać i jest dobrym obserwatorem, a kto jest skory do konfliktów – opowiada Agata Jarosz.
Gra to swego rodzaju warsztaty, a jednocześnie sposób na „wyłowienie” przyszłych stażystów. Ale nie tylko. Stanowi bowiem punkt wyjścia dla kolejnych etapów rekrutacji i pozyskiwania pracowników. Do obserwowania uczestników gry zapraszani są też kierownicy i specjaliści poszukujący potencjalnych współpracowników. Po zakończeniu gry mają oni możliwość przeprowadzenia rozmów z kandydatami lub przeprowadzenia testów umiejętności.
Przy okazji gry często organizujemy wycieczki do naszych zakładów. Studenci i absolwenci mogą osobiście zobaczyć halę produkcyjną i nasze biura. Poznają procesy, mogą porozmawiać z naszymi pracownikami, zapraszamy ich na naszą stołówkę, pozwalamy poczuć atmosferę, w jakiej pracujemy – opisuje Maja Kazana.
To sposób, aby pokazać firmę „od kuchni”, z bliska przedstawić jej ludzki wymiar i przykuć uwagę kandydatów klimatem, którego nie da się w takim stopniu uchwycić w ogłoszeniach o pracę, folderach czy na stronie internetowej. – Nie chcemy sprzedawać kota w worku. Zdajemy sobie sprawę, że im więcej kandydat o nas wie, tym bardziej świadomą decyzję podejmie i wie czego spodziewać się będąc już na pokładzie – tłumaczy przedstawicielka Faurecia.
Kto, co i czym?
Obowiązki związane z organizacją gry podzielone są wśród specjalistów ds. HR i trenerów, którzy prowadzą grę.
Dział HR:
- organizuje grę
- organizuje wycieczki po firmie
- rekrutuje i selekcjonuje uczestników gry
- obserwuje i dokonuje ocen zachowań kandydatów na stażystów
- umożliwia kontakt studentom/absolwentom z pracownikami firmy
- udziela informacji na pytania dotyczące procesów rekrutacji, kultury organizacyjnej firmy, możliwości rozwoju, kariery itd.
Trenerzy wewnętrzni:
- prowadzą grę
- udzielają odpowiedzi na specjalistyczne, techniczne pytania
Narzędzia do gry: Do rekrutowania firma stosuje system rekrutacyjny, ale do zorganizowania warsztatów potrzebne są dużo prostsze narzędzia: krzesła, klocki, kartki i długopisy.
Jak zorganizować grę?
Organizację należy dobrze zaplanować i zacząć odpowiednio wcześniej – radzi Maja Kazana. Studenci nie mogą być poinformowani o warsztatach czy wycieczce w ostatnim momencie, ponieważ jest to wydarzenie zazwyczaj zajmujące cały dzień. HR także musi mieć czas na analizę zgłoszeń i wysłanie feedback’u. Nie możemy zapomnieć o zaangażowaniu w wydarzenie naszych pracowników: kierowników, specjalistów, osób które w najlepszy sposób udzielą informacji uczestnikom podczas spotkania. Chętnie zapraszamy także pracowników naukowych z różnych uczelni razem ze studentami – wylicza przedstawicielka Faurecia.
Duża odpowiedzialność spoczywa na pracownikach firmy, którzy pełnią rolę trenerów i prowadzą warsztaty dla studentów. – Przez kilka godzin są wizytówką naszej firmy – podkreśla HR-owiec. Posiadanie wiedzy technicznej, branżowej to za mało, aby zostać trenerem. Taka osoba powinna również wyróżniać się umiejętnościami interpersonalnymi i z łatwością nawiązywać kontakt z młodzieżą, przykuwać ich uwagę i utrzymywać zainteresowanie tematem. Trener musi być profesjonalny, a jednocześnie nie może pozwolić sobie na zbyt duży dystans. Może to zostać odebrane jako wywyższanie się czy pretensjonalność.
Organizując grę i oprowadzając gości po firmie należy zadbać o ich bezpieczeństwo – konieczne jest szkolenie BHP i zapewnienie obowiązujące na terenie zakładu odzieży i obuwia.
Należy również pamiętać o profesjonalnym zakończeniu. Z klasą, kulturą tak, aby ci, którym nie powiodło się podczas gry wyszli z dobrymi wrażeniami. – Zawsze pamiętamy o drobnym upominku dla każdego uczestnika. Staramy się każdego traktować tak, jak sami chcielibyśmy być potraktowani przez potencjalnego pracodawcę – mówi Maja Kazana.
Koniec gry to nie koniec kontaktu z potencjalnymi kandydatami i pracownikami. Tym, którzy są zainteresowani firmą, a nie zostali wybrani do programu stażowego, dział HR cyklicznie wysyła aktualne oferty staży i pracy.
Przyjazna rekrutacja i candidate experience
FES Game jest grą, która angażuje wszystkich uczestników. Spotkanie odbywa się w neutralnej, przyjaznej i swobodnej atmosferze. Przy okazji można dowiedzieć się dużo o naszej firmie – opowiada Maja Kazana. Z doświadczenia wiemy, że uczestnicy tego typu spotkań są skłonni zapamiętać więcej informacji o firmie niż podczas profesjonalnej prezentacji czy wykładu. Każdy uczestnik bez skrępowania może zadać pytanie. Po spotkaniach dostajemy bardzo pozytywne informacje zwrotne, a nawet podziękowania od kandydatów za miłe spędzenie czasu i za możliwość poznania naszej firmy. To chyba jest najlepszy dowód na to, że rekrutacja była przyjazna.
Efektywność mierzona entuzjazmem
– Metoda jest bardzo efektywna, dlatego organizujemy coraz więcej warsztatów – mówi Agata Jarosz, tłumacząc, że po każdym spotkaniu jakiś uczestnik staje się stażystą Faurecia. Co ważne, niewielki odsetek stażystów pozyskanych w ten sposób rezygnuje później z pracy. Zarówno statystyki, jak i obserwacje HR-owców firmy Faurecia pokazują, że FES GAME jest sposobem na zarażenie młodzieży pasją do motoryzacji. – A to jest właśnie klucz do sukcesu – podsumowuje Maja Kazana.
PS Przygotowanie i publikacja ofert stażowych, selekcja i wybór najlepszych stażystów oraz badanie opinii przy pomocy ankiet. Sprawdź jak eRecruiter pomoże Ci zwiększyć efektywność tych działań. Odbierz bezpłatny 21 dniowy dostęp do systemu.
Katarzyna Klimek-Michno
Dziennikarka Dziennika Polskiego z sześcioletnim doświadczeniem w prasie codziennej. Z wykształcenia filolog. Laureatka nagrody „Phil Epistemoni – Przyjaciel Nauki”. Absolwentka studiów podyplomowych z zarządzania zasobami ludzkimi. Specjalizuje się w tematyce HR.