Czy zabawa i praca mogą mieć ze sobą jakiś związek? Można sądzić, że takie pomysły mają zastosowanie tylko w siedzibie Google, jednakże coraz częściej możemy spotkać się z wykorzystaniem grywalizacji przez specjalistów z różnych branż w celu zwiększenia efektów działań, których się podejmują.
W świecie HR i biznesu grywalizacja jest narzędziem zwiększania zaangażowania i budowania motywacji u pracowników. Kilka lat temu raport “Prognozy dla mediów cyfrowych – 12 trendów na rok 2012” opublikowany przez agencję badania rynku Millward Brown przewidywał, że gamifikacja, zwana też grywalizacją, będzie jednym z najważniejszych trendów mających wpływ na “zbudowanie motywacji i zaangażowania dzięki zastosowaniu struktury i mechanizmów gry w sytuacjach niezwiązanych z grami”. Tak też się stało i choć nie wszystkie branże korzystają z tego typu rozwiązania to grywalizacja zagościła w biznesie. Skoro marketing stosuje grywalizację do wpływania na zaangażowanie konsumentów, to dlaczego nie mielibyśmy wykorzystywać jej przy rekrutacji na bardziej wymagające stanowiska?
Czym właściwie jest grywalizacja?
Mechanizmy, jakie działają w procesie gamifikacji, są wprost zaczerpnięte z zachowań i motywacji ludzkich pojawiających się, kiedy bierzemy udział w grach, w których uczestniczymy dla własnej przyjemności czy chęci rywalizacji. W tym wypadku umieszczamy je jednak w nietypowych dla nich warunkach, w nie kojarzonym z rozrywką środowisku jakim może być np. rekrutacja pracowników. W ten sposób można uzyskać dodatkowy bodziec motywujący uczestników do zwiększonego wysiłku i starania się, aby osiągnąć cel.
Motywatory w grach
Nawiązując do gier z dzieciństwa czy choćby wyjazdów integracyjnych w konwencji team buildingowej możemy sobie uświadomić, dlaczego staraliśmy się wtedy bardziej. Odpowiedź jest prosta: gdyż mieliśmy zdefiniowany system nagród, który odpowiadał naszym potrzebom związanym z daną aktywnością. Celem mogło być pokonanie przeciwników w grze lub sama zdrowa rywalizacja z osobami, z którymi na co dzień pracujemy.
Efekt, który uzyskamy przy zastosowaniu gamifikacji w procesie rekrutacji, zależy od siły bodźców motywujących, które otrzymają uczestnicy. Celem zastosowania grywalizacji w rekrutacji może być przyciągnięcie najlepszych kandydatów, urozmaicenie procesu, zwiększenie zaangażowania kandydatów, selekcja kandydatów już na pierwszym etapie rekrutacji, a niekiedy chęć redukcji stresu związanego z rekrutacją.
Gamifikacja a rekrutacja i selekcja
Choć wykorzystanie grywalizacji w procesach rekrutacyjnych wciąż nie jest powszechną praktyką wśród pracodawców, to ciekawych przykładów nie brakuje. Do takich zaliczyć można gry rekrutacyjne przygotowane przez takie firmy jak BMW Polska, PZU Życie, czy mBank. Dobrym przykładem są metody rekrutacji, o który pokusiła się Kampania Piwowarska. Celem projektu rekrutacyjnego było znalezienie najlepszych kandydatów – entuzjastów piwa, którzy chcieliby dołączyć do zespołu nowotworzonego portalu o tematyce dotyczącej złotego trunku.
Pierwszy etap selekcji polegał na przejściu quizu o przyciągającej nazwie “Gra o Bro”. Kandydat w tym etapie rekrutacji budował profil swojej postaci i nadawał jej cechy, odpowiadał także na pytania, które sprawdzały jego wiedzę na temat mediów społecznościowych, umiejętność pisania oraz kreatywność. Wszystko oczywiście w formie gry. Do drugiego etapu rekrutacji wyselekcjonowano garstkę uczestników, którzy zostali zaproszeni do siedziby firmy. Obok różnorodnych zadań rekrutacyjnych mieli oni możliwość poznania ciekawostek związanych z produkcją piwa. W ten sposób firma dotarła do wymarzonej grupy docelowej i mogła znaleźć najlepszych pracowników na to stanowisko, a przy okazji wzmocniła swój wizerunek jako pracodawcy.
Oczywiście gamifikacja stosowana w procesie rekrutacji i selekcji pracowników może przybierać różne formy i być realizowana z różnym rozmachem. Jedną z postaci uproszczonej grywalizacji jest Assessment Center, który umożliwia sprawdzenie w jaki sposób kandydaci zachowują się w momencie interakcji z innymi członkami zespołu. Jedyne, co nas ogranicza w wykorzystaniu mechanizmu grywalizacji, to nasza wyobraźnia. Trzeba jednak pamiętać, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na sukces tego typu rekrutacji, jest znajomość bodźców motywujących grupę docelową do wzięcia udziału w tego typu profesjonalnej zabawie.