Obszar candidate experience ma swoje korzenie w customer experience. Porównanie dbałości o klienta w sklepie do dbałości o kandydata w procesie rekrutacji jest jak najbardziej zasadne – przecież mówimy „dzień dobry” i „do widzenia” wszystkim odwiedzającym nasz sklep, a nie tylko tym, którzy coś kupili.
Jak wynika z naszego badania[1], 2/3 pracodawców twierdzi, że dba o relacje z kandydatami na wszystkich etapach rekrutacji. Czy osoby starające się o prace mają na ten temat takie samo zdanie? Niestety nie. 57% kandydatów uważa, że firmy nie dbają o relacje z przyszłymi pracownikami. Część osób zapewne powie, że znaczenie mają jedynie relacje z osobami które faktycznie będą zatrudnione i na nich powinni skupić się rekruterzy, a kandydaci wypowiadający się negatywnie na temat procesu robią to z premedytacją – jako Ci, którzy nie przeszli pozytywnej weryfikacji na dane stanowisko. Jak jest naprawdę? Spytaliśmy kandydatów.
- 25% kandydatów nie otrzymuje żadnej informacji o przebiegu rekrutacji
- Ponad połowa ankietowanych (55%) nigdy nie otrzymała informacji, dlaczego nie zostali przyjęci do pracy
- Prawie połowa kandydatów (46%) przenosi negatywne wrażenia wyniesione z rekrutacji na negatywne nastawienie do produktów lub usług potencjalnego pracodawcy
Dla poprawy sytuacji potrzeba bardzo niewiele. Wysyłanie informacji zwrotnej do kandydatów podczas każdego z etapów rekrutacji to jedno z bardziej podstawowych działań. I choć wydaje się najprostsze, to wiele firm o nim zapomina. Tylko jedna trzecia zapytanych przez nas pracodawców wysyła informację zwrotną o przebiegu rekrutacji do wszystkich kandydatów – a jak pokazuje badanie – właściwa komunikacja na wszystkich etapach rekrutacji jest kluczem do sukcesu.
Wyniki drugiej edycji badania Candidate Experience zostały zaprezentowane po raz pierwszy podczas tegorocznych Warszawskich Dni Rekrutacji. Więcej informacji na temat tego badania oraz raporty z kolejnych edycji badania Candidate Experience znajdują się w bazie wiedzy eRecruiter.
[1] Opinie kandydatów na temat przyjaznej rekrutacji zostały zebrane podczas realizacji badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl na użytkownikach portalu zajmujących stanowiska specjalistyczne, menedżerskie i wyższe, posiadających co najmniej 2-letnie doświadczenie zawodowe. Badanie zostało zrealizowane w dniach 14-26.10.2014 r. Ankietę wypełniło łącznie 3415 osób, które w ciągu ostatnich 12 miesięcy brało udział w procesie rekrutacyjnym.