W kwietniu tego roku opisywaliśmy na blogu projekt employer brandingowy firmy Kazar. W trosce o jak najlepsze informowanie kandydatów do pracy oraz pracowników firmy, pracodawca przygotował wyjątkową broszurę informacyjną. Więcej o tym projekcie można przeczytać w artykule „Kazar w butach kandydata – efekt wow w rekrutacji!”. Teraz przyszedł czas na kolejny krok, w którym Kazar troszczy się o kandydatów, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacji i są obecnie pracownikami firmy. O projekcie pod nazwą „Doradca Klienta” opowiedziała nam w wywiadzie Anna Wysocka z firmy Kazar.
Firma Kazar prowadzi liczne działania z zakresu employer branding. Ostatnio rozpoczęliście Państwo realizację programu „Doradca Klienta”.
Na czym on polega i do kogo jest skierowany?
Projekt „Doradca Klienta” jest skierowany do naszych pracowników i jest szczególną formą awansów wewnętrznych. Jako firma znana na rynku konsumenckim i rozpoznawany pracodawca, mamy pełną świadomość tego, że jednym z naszych głównych atutów są pracownicy. Dlatego przykładamy szczególną wagę do ich rozwoju zawodowego. Program „Doradca Klienta” działa w naszej firmie na zasadach programu rekomendacyjnego.
Menadżerowie poszczególnych salonów Kazar – osoby, które najlepiej znają naszych Handlowców – mogą zarekomendować członków swojego zespołu do awansu na stanowisko „Doradca Klienta”. Przygotowując ten projekt i tworząc na jego potrzeby nowe stanowisko, myśleliśmy o alternatywnych ścieżkach kariery w obszarze retail.
Nie każdy z naszych Handlowców, czy Asystentów Sprzedaży odnajduje się w zarządzaniu zespołem, a taka właśnie była dotychczasowa ścieżka rozwoju kariery w salonach sprzedaży (Handlowiec – Menadżer). W związku z tym, postanowiliśmy otworzyć stanowisko, które skierowane jest do osób z wybitnym talentem sprzedażowym, które cenią sobie kontakt z Klientem i bezpośrednią sprzedaż, a nie odnajdują się w roli menadżera.
Co mogą zyskać osoby biorące udział w tym programie?
Pracownicy zgłoszeni do projektu, którzy pozytywnie przeszli proces rekrutacyjny, otrzymują nowe obowiązki, które skierowane są w stronę bezpośredniej obsługi Klienta. „Doradca Klienta” to kolejny krok w rozwoju ich kariery, który wiąże się oczywiście ze znacznym zwiększeniem wynagrodzenia, ale przede wszystkim jest to szansa ogromnego rozwoju zawodowego. Poza tym, można śmiało stwierdzić, że jest to szczególna forma doceniania i wyróżnienia naprawdę wyjątkowych Pracowników – a takich u nas nie brakuje.
Jaką rolę spełniał system eRecruiter w programie rekomendacji pracowników?
System eRecruiter spełniał rolę platformy komunikacyjnej. Tak jak wspominałam wcześniej, „Doradca Klienta” to projekt rekomendacyjny. Menadżerowie naszych salonów wysyłali rekomendacje, dokumenty kandydata oraz krótkie uzasadnienie w specjalnie przygotowanym przez nas formularzu na platformie eRecruiter. Dzięki takiemu rozwiązaniu, Menadżerowie mogli w dowolnej chwili wypełniać aplikacje, wysyłać je do nas w bezpieczny sposób, a Dział HR miał łatwy dostęp do wszystkich zgłoszeń. Taki system pozwalał nam ustrukturyzować i uporządkować proces zbierania aplikacji na stanowisko „Doradca Klienta”.
Jak dużo osób wzięło już udział w tym projekcie?
W dwóch edycjach projektu, pierwszej w czerwcu 2015 oraz drugiej, która właśnie się zakończyła, na stanowisko „Doradcy Klienta” awansowaliśmy aż 20 osób. Co istotne, z każdą edycją odnotowujemy więcej rekomendacji na to stanowisko. Widzimy też rosnące zainteresowanie taką ścieżką awansu wśród pracowników naszej sieci sprzedaży.
Czy to jest program stały/ciągły czy jednorazowa akcja?
Program rekomendacji pracowników „Doradca Klienta”, to cykliczny projekt, który będzie odbywał się w naszej firmie co pół roku. Dzięki takiemu zabiegowi program będzie obejmował, po pierwsze nowych pracowników, którzy dołączyli do naszej sieci i nie mieli okazji skorzystać z programu wcześniej, po drugie pracowników, którzy znacznie poprawili swoje wyniki sprzedażowe i mogą ubiegać się o awans po raz kolejny.
Jaką są główne korzyści, które wynoszą Państwo z prowadzenia tego typu akcji?
Dzięki programom takim jak „Doradca Klienta” możemy w szczególny sposób docenić naszych pracowników. Wierzymy w ich umiejętności i kompetencje, co potwierdzamy organizując takie inicjatywy. Dodatkowo, program wspiera budowanie relacji w naszych zespołach sprzedażowych. To Menadżerowie salonów rekomendują swoich kolegów i koleżanki do projektu, tym samym pokazując, że doceniają ich pracę.
Czy mają już Państwo w planach kolejne działania z zakresu employer brandingu?
Oczywiście. Employer Branding to teraz nasz główny focus. Firma Kazar oferuje swoim pracownikom bardzo dobre warunki, które wyróżniają nas na rynku. W naszym planie działań employer brandingowych staramy się powoli pokazywać jak naprawdę wygląda u nas praca i czego można się spodziewać aplikując do naszej firmy. Skupiamy się na działaniach skierowanych zarówno do naszych pracowników, jak i osób rozważających podjęcie pracy w Kazar Footwear. „Doradca Klienta” to tylko jeden z wielu projektów, które obecnie prowadzimy.
Dziękuję za rozmowę!