Krótkie filmy wideo i zdjęcia ozdabiane emotikonami, samodzielnymi rysunkami czy krótkimi komentarzami na dobre zrewolucjonizowały social media, w tym komunikację pracodawców. Świat poznał je w 2011 roku dzięki Snapchatowi. Czy tak specyficzne, przepełnione grafikami i kolorami wideo i zdjęcia mogą służyć komunikacji employer brandingowej? Czy komunikacja z kandydatami przez social media może służyć budowaniu silnej marki pracodawcy? Oczywiście, że tak. Szczególnie jeśli celem marki pracodawcy jest dotarcie do młodych kandydatów.
Chcąc dotrzeć z naszymi przekazami do młodych kandydatów – dzisiejszych nastolatków czy studentów, zamiast myśleć o komunikacji na Facebooku czy Linkedinie, warto skierować swoje działania na wciąż mało popularny grunt – Instagram i Snapchat. Serwisy te są już dziś dla kandydatów głównym źródłem informacji nt. kultury korporacyjnej i stylu pracy w organizacji i są odpowiedzialne za prawdziwą rewolucję z komunikacji wideo.
Wszystko zaczęło się od Snapchata, który umożliwił użytkownikom nagrywanie, krótkich filmów wideo, i dodawanie do nich śmiesznych naklejek czy napisów. Elementem wyróżniających narzędzia jest to, że posty po określonym przez autora czasie… znikają. Niecały rok temu podobną usługę (Stories) uruchomił Instagram. Narzędzie systematycznie zdobywa popularność, odbierając kolejnych użytkowników Snapchatowi. Warto obserwować tę rywalizację, bo dziś trudno prorokować kto, tak naprawdę wyjdzie z niej obronną ręką.
Oba narzędzia otwierają przed pracodawcami prawdziwe morze możliwości komunikacyjnych. Jak z nich korzystać, by być bliżej kandydatów?
Pokaż kulturę korporacyjną
Obrazy i krótkie filmy wideo mają często moc silniejszą niż tysiące słów. Snapchat i Instagram Stories to doskonałe miejsce, by promować wyjątkową kulturę korporacyjną firmy – dzielić się wartościami, promować wydarzenia, które na stałe wpisały się w wewnętrzny kalendarz. Robi tak m.in. Cisco, które w obu serwisach relacjonuje praktycznie każdą firmową inicjatywę m.in. charytatywne aktywności pracowników (każda osoba zatrudniona w Cisco może przeznaczyć aż 5 dni w roku na dowolny wolontariat).
[vc_video link=”https://www.youtube.com/watch?v=Y1Wl37GRWRE&feature=youtu.be” ratio=”16-9″]
Oddaj głos pracownikom
Jeden z najbardziej employer brandingowych cyklów na Snapchacie prowadzi sieć salonów optycznych Warby Parker. Ich „Desk Stories” to proste materiały wideo, w których pracownicy pokazują co… znajduje się na ich służbowych biurkach. Warto zwrócić też uwagę na ich cykl „4 questions with”, w którym pracownicy odpowiadają na 4 pytania nt. ich kariery zawodowej, codziennych obowiązków i zawodowych wskazówek, które chcą dać innym.
Głos pracownikom zdecydowała się oddać też sieć Puro Hotel, która za pośrednictwem Snapchata pokazywała backstage pracy barmana, kelnera, kucharza i hosta. Treści dostarczane były bezpośrednio przez pracowników. Mieli oni całkowitą dowolność w przygotowywaniu materiałów i to właśnie takie podejście było gwarancją autentyczności materiałów.
[vc_video link=”https://youtu.be/bNc6AlTfDDw” ratio=”16-9″]
Prowadź streamingi live
Relacje z targów pracy, wywiady z pracownikami niższego i wyższego szczebla. Wszystkie one doskonale sprawdzą się zarówno na Snapchacie jaki i Instagram Stories. Pracownicy mogą opowiadać o codziennej pracy w firmie, ale doskonale sprawdzą się też Q&A choćby na temat prowadzonych działań rekrutacyjnych. Menedżerowie czy członkowie zespołu HR mogą opowiadać np. o wymaganiach czy benefitach oferowanych na danym stanowisku lub odpowiadać na pytania kandydatów zadawane bezpośrednio na Snapchacie czy Instagramie. Takie sesje prowadzi w swoich kanałach m.in. Amazon czy Intel.
Pamiętaj – w mediach społecznościowych chodzi przede wszystkim o autentyczny dialog z kandydatami. Odpowiednio prowadzony może być realnym wsparciem dla tradycyjnych działań rekrutacyjnych i codziennej, telefonicznej i mailowej komunikacji z kandydatami.