Rekrutacja specjalistów SEO, czyli w branży marketingu internetowego, nie należy do łatwych – dobry specjalista z dziedziny SEO jest dziś na wagę złota. Jak w takim razie przeprowadzić efektywną rekrutację na takie stanowisko? Martyna Staszewska, młodsza specjalistka ds. HR w Grupie TENSE dzieli się swoimi doświadczeniami.
Kim są SEO specjaliści?
Martyna Staszewska: Mówiąc najprościej są to osoby, które łączą technologiczną smykałkę z wyczuciem marketingowym. Czasem spotykamy się z opinią, że specjaliści SEO to „niespełnieni programiści”. Nie jest to jednak sprawiedliwa opinia. Oczywiście część osób związanych z branżą ma aspiracje, aby związać się ściślej z branżą IT. Jednak większość to pasjonaci. Ciężko bowiem być ekspertem w robieniu czegoś, co nie sprawia przyjemności i satysfakcji.
Trudno jest znaleźć dobrego specjalistę ds. SEO?
Rekrutacje w branży SEO zmieniają się dość dynamicznie i wymuszają tym samym na rekruterach i headhunterach coraz bardziej kreatywne podejście. Samodzielne aplikacje w odpowiedzi na ogłoszenia zamieszczone na rożnych portalach pracy nie są w branży SEO częstym zjawiskiem. Z naszego doświadczenia wynika, że najlepiej sprawdzają się systemy poleceń pracowniczych, spotkania branżowe czy działania headhuntingowe i direct search.
Czy specjaliści SEO to osoby pozyskane wyłącznie w procesie zewnętrznej rekrutacji?
Niekoniecznie. Wielu specjalistów pracujących w naszym dziale SEO rozpoczęło swoją przygodę z pozycjonowaniem od stażu, bez doświadczenia w branży. W naszym przypadku są to zawsze staże płatne, a wysokość wynagrodzenia jest zróżnicowana w zależności od umiejętności i wiedzy kandydatów. Każdy staż przewiduje możliwość zatrudnienia danej osoby po zakończeniu. I tak na przykład podczas ostatniego letniego stażu w dziale SEO udało nam się wyłowić kilka talentów. Osoby te są z nami do dzisiaj i z dnia na dzień radzą sobie coraz lepiej.
Jak u Państwa wygląda proces rekrutacji na staż?
Zaczynamy oczywiście od dobrze przygotowanego ogłoszenia. Aplikacje, które do nas spłyną są poddawane wstępnej selekcji przez rekrutera. Następnie CV wybranych kandydatów ocenia pod kątem wiedzy technicznej koordynator działu SEO, który za pomocą ocen i notatek dostępnych w eRecruiterze pozostawia rekruterowi informacje, które osoby należy jego zdaniem zaprosić na spotkanie. Komunikacja między rekruterem a Koordynatorem prowadzona za pomocą eRecruitera jest znacznie szybsza, niż konieczność zorganizowania spotkania w celu omówienia najlepszych kandydatów.
Jakie rady ma Pani dla rekruterów poszukujących specjalistów z tej branży?
Oprócz wymienionych wcześniej – system poleceń, spotkania branżowe, aktywny headhunting czy program stażowy – proponowałabym również skupić się na dbaniu o Candidate Experience. Regularny kontakt ze wszystkimi kandydatami biorącymi udział w rekrutacji oraz bezzwłoczny feedback to coś, czemu na dzisiejszym rynku pracownika trzeba poświęcić sporo uwagi. Zauważyłam, że nawet sami kandydaci zaczęli tego wymagać od pracodawców, dlatego rekruter powinien dbać o kontakt ze wszystkimi zainteresowanymi. Nigdy nie wiadomo jak szybko ponownie sięgniemy do bazy kandydatów, więc dobrze by było gdyby nie zniechęcili się do naszej firmy brakiem feedbacku.
Dziękujemy za inspirującą rozmowę.
Więcej na temat rekrutacji w Grupie TENSE znajdziesz w Case-Study.