Współczesny rekruter ma do wyboru wiele metod rekrutacji i selekcji pracowników. Warto jednak wiedzieć, jak reagują na nie kandydaci. U niektórych potęgują bowiem one stres, u innych budzą niechęć wobec potencjalnego pracodawcy, a jeszcze inni traktują narzędzia HR jako cenne źródło wiedzy o samym sobie. Aby pomóc kandydatowi „oswoić” się z rekrutacyjną rzeczywistością, warto zadbać o przyjazną komunikację i wyjaśnić mu jak będzie wyglądał proces rekrutacyjny.
Testy, wywiady, rozmowy kwalifikacyjne, Assessment Center, gry rekrutacyjne. Kandydaci mogą poczuć się zagubieni w gąszczu możliwości, które mają rekruterzy, by sprawdzić ich kompetencje i kwalifikacje.
W jednej z firm, do której aplikowałam, prowadzone były wyłącznie rozmowy, ale już w kolejnej firmie rekrutacja była kilku etapów, i musiałam wziąć udział w Assessment Center, która była dla mnie zupełną nowością. Miałam wiele obaw przed przystąpieniem do niej, bo martwiłam się, jak wypadnę podczas zadań. Rozważałam nawet wycofanie się z udziału w rekrutacji – opowiada Anna, ubiegająca się o pracę w dziale komunikacji.
Informacja podstawą skutecznej rekrutacji
Nieznajomość metod rekrutacji oraz selekcji z pewnością nie ułatwiają „przejścia” przez rekrutację, a jeśli do tego dodać zaniedbania ze strony rekrutera oraz ich czasem zniechęcające postawy wobec potencjalnych pracowników – ich wrażenia i wspomnienia raczej nie będą pozytywne. Aby nie zrazić kandydatów do stosowanych metod, należy postawić na jasną i otwartą komunikację. To, co nam wydaje się czymś znanym i naturalnym, niekoniecznie jest tak samo odbierane przez osoby znajdujące się po drugiej stronie.
O czym, jak i kiedy należy informować?
1. Oferta pracy
Publikując ogłoszenie o pracę, warto podać adres mailowy lub numer telefonu, pod którym można uzyskać odpowiedzi na nurtujące kandydata pytania, dotyczące nie tylko samej oferty i miejsca zatrudnienia, ale również przebiegu procesu rekrutacyjnego.
Ważne też, aby kandydat faktycznie miał możliwość rozmowy z konkretną osobą, odpowiedzialną za projekt rekrutacyjny, a nie otrzymał ogólny numer na recepcję firmy, podany tylko „dla zasady”, pod którym nikt nie potrafi udzielić mu informacji o jego statusie.
2. Etapy rekrutacji i selekcji
Kandydat powinien nie tylko dostawać czytelne komunikaty dotyczące poszczególnych etapów rekrutacji i selekcji, ale również wiedzieć, jakie metody będą stosowane. Nie wszyscy też mają świadomość, że wybór przyszłego pracownika potrafi być długim i czasochłonnym procesem i, że nieraz organizowanych jest kilka etapów, co wpływa na czas oczekiwania na finalny wynik.
3. Terminy
Bez względu, czy jest to preselekcja, czy już końcowy etap – kandydat zawsze chce wiedzieć, jaki jest jego status w procesie rekrutacyjnym. Oczekiwanie na wiadomość jest dla niego stresujące, ale trwanie w niepewności jest jeszcze gorsze. Jeśli nie wie, kiedy rekruter się do niego odezwie i czy w ogóle to zrobi – czuje się sfrustrowany. A gdy informacja zwrotna w ogóle nie napływa – zniechęca się do udziału w kolejnych rekrutacjach.
Każda firma ma swoje własne zasady dotyczące przebiegu procesu rekrutacyjnego i samodzielnie ustala terminy odpowiedzi kandydatom. W naszej firmie standardowo po rozmowie kwalifikacyjnej, która może być przeprowadzona przez telefon, Skype lub osobiście, staramy się wrócić do kandydata z informacją zwrotną w ciągu dwóch tygodni. Ten okres jest niezbędny, by zakończyć etap rozmów z wszystkimi kandydatami i móc zdecydować, kogo zaprosić do kolejnego etapu lub zatrudnić. W przypadku Assessment Center – decyzja co do zatrudnienia/odrzucenia kandydatów jest podejmowana bezpośrednio po sesji, możemy więc się z nimi skontaktować nawet w ciągu 2-3 dni – opowiada Monika Sławińska-Sławecka, młodszy menedżer ds. projektów zarządzania i rozwoju organizacji w Philip Morris International w Polsce.
Metody w duecie z technologiami
Nowoczesne metody rekrutacji i selekcji pozwalają na lepsze i szybsze docieranie z informacją do kandydatów. Dzięki systemom elektronicznej rekrutacji, można sprawnie zarządzać aplikacjami, porównywać ze sobą kandydatów pod względem wymaganych kryteriów, a tym samym przyspieszać terminy kolejnych etapów i wyników rekrutacji. Programy do rekrutacji umożliwiają również komunikację z kandydatami – od początku do końca działań rekrutacyjnych i przekazywanie informacji, które są cenne dla wszystkich aplikujących.
Katarzyna Klimek-Michno