Przygotowywanie ofert pracy jest jednym z podstawowych zadań należących do rekruterów z działu HR. Jeżeli Twoim celem jest znalezienie najlepszych kandydatów na stanowisko, to Twoje ogłoszenia o pracę muszą wybić się ponad inne i zostać zauważone przez kandydatów.
Bill Joy, twórca Sun Microsystems, jednej z największych firm z branży IT na świecie, stwierdził kiedyś “No matter who you are, most of the smartest people work for someone else”. Mimo upływu czasu, stwierdzenie jest dalej prawdziwe, zmieniło się tylko to, że w tym momencie mamy znacznie więcej kanałów i sposobów dotarcia do potencjalnych kandydatów.
Zgodnie z cytowanymi słowami, znakomita większość poszukiwanych przez nas pracowników pracuje dla kogoś innego tworząc tym samym grupę pasywnych kandydatów. W większości nie są oni przekonani do zmiany pracy, ale okazjonalnie przeglądają ogłoszenia o pracę w interesującej ich branży, na określonych stanowiskach. To pokazuje, że skoro większość naszej grupy docelowej raczej rzadko spogląda na oferty pracy kierowane do nich, to musimy tym bardziej zadbać o to, żeby ogłoszenie rekrutacyjne, które stworzymy, przyciągnęło ich uwagę.
1. Zadbaj o odpowiedni tytuł stanowiska
Nazwa stanowiska to jeden z pierwszych aspektów, na które kandydaci zwracają uwagę. Musi ona z jednej strony odzwierciedlać zadania, które będą powierzane osobie na danym stanowisku, a z drugiej strony powinna zaspokajać potrzeby samorealizacji kandydata.
Te kilka wyrazów określających stanowisko pracy w pewien sposób klasyfikuje kandydata. W motywacji zwraca się uwagę na to, że zmiana nazwy stanowiska na taką, która świadczy o awansie zawodowym, może być wynagrodzeniem samym w sobie.
2. Pracuj nad grafiką ogłoszenia o pracę
Kolejnym ważnym elementem jest odpowiedni wygląd ogłoszenia. Nasz umysł w ciągu ułamków sekundy ocenia wszystko co napotkamy na naszej drodze: poznając osobę w pierwszej chwili zwracamy uwagę na wygląd i na tej podstawie formułujemy sobie już pierwszą opinię o niej, oglądając opakowanie produktu oceniamy jego zawartość, parząc przez okno oceniamy jaka będzie pogoda … dokonujemy dziesiątki takich ocen w ciągu dnia. Podobnie ma to miejsce w przypadku ogłoszeń o pracę – jak tylko je zobaczymy, nim zdążymy przeczytać pierwsze słowo w ogłoszeniu, mamy już wstępną opinię o firmie, która je stworzyła. Z tego też względu tak ważne jest przygotowanie dopracowanego graficznie szablonu ogłoszenia, które zainteresuje kandydatów do aplikowania.
3. Opisz rzetelnie wymagania na stanowisko
Przeglądając ogłoszenia rekrutacyjne bardzo często można się spotkać z wymaganiami, które wykraczają daleko poza potrzebne kompetencje kandydata i zadania wynikające z obsadzanego stanowiska. Przeanalizuj kompetencje pracowników w swojej firmie na podobnych stanowiskach i przemyśl dobrze jakich kluczowych wartości naprawdę poszukujesz. To właśnie na tych aspektach skupisz się podczas tworzenia ogłoszenia. Pozostałe umieść w sekcji „mile widziane”.
4. Załącz film video
Wciąż dosyć rzadko spotykanym elementem ogłoszeń o pracę jest krótki film, który pokazuje jak wygląda życie w firmie oraz przedstawia wypowiedzi kilku pracowników. Należy pamiętać, że miejsce pracy i atmosfera w niej panująca jest częścią niematerialnego wynagrodzenia i może stanowić istotny bodziec do zmiany pracy. Ze względu na to, że nie jest to często stosowana praktyka, może ona pozostać w pamięci przeglądającego ogłoszenie o pracę kandydata.
Wszystkie inne aspekty, które mogą wpłynąć pozytywnie na Employer Baranding Twojej firmy, mogą stanowić element, który warto zamieścić w ogłoszeniu. Oczywiście wszystko z rozsądkiem i smakiem, ogłoszenie rekrutacyjne nie powinno przypominać choinki bożonarodzeniowej, cały czas w centrum uwagi powinny być wymagania, jakie stawiamy przed kandydatem.
P.S. Zachęć kandydatów do aplikowania na Twoje ogłoszenie – skorzystaj z możliwości tworzenia skutecznych ofert pracy w eRecruiter. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.