Twoi pracownicy, zarówno obecni jak i potencjalni, mogą stać się najbardziej zagorzałymi i zaangażowanymi ambasadorami Twojej firmy i marki… ale mogą też ekspresowo unicestwić Twoje starania. Budowanie wizerunku pracodawcy z reguły trwa latami, natomiast zniszczyć go łatwo można bardzo szybko.
W tym artykule przewrotnie pokażemy Ci jak skutecznie zniweczyć pracę nad Employer Brandingiem poprzez stosowanie złych praktyk na poszczególnych etapach rekrutacji i selekcji pracowników. Zobacz, jakie to proste, by w kilku krokach zniszczyć efekty pracy włożonej w budowanie wizerunku pracodawcy.
Ogłoszenia i formularze rekrutacyjne
Nieprzemyślane ogłoszenie o pracę
Szkoda czasu na zastanawianie się nad treścią ogłoszenia rekrutacyjnego, a tym bardziej poświęcanie go na konsultacje z kierownikami liniowymi i dyskusje jakie mają wymagania czy oczekiwania związane z kandydatem. Ważne, aby szybko opublikować ogłoszenie, bo przecież na pewno znajdzie się ktoś wartościowy. W końcu każdy kandydat jest w stanie sam ocenić czy jest odpowiedni na dane stanowisko czy nie.
Dyskryminujący opis stanowiska o pracę
Nie ma lepszego sposobu na zniechęcenie kandydatów do aplikowania na stanowisko, jak użycie zwrotów dyskryminujących pod względem płci, wieku lub poglądów. To jedna z rzeczy, które potrafią być bardzo nośne medialne… pozwoli Ci to również uzyskać rozgłos w mediach społecznościowych.
Etap selekcji pracowników
Brak komunikacji z kandydatami w procesie selekcji
Każdy kandydat, który zdecydował się na złożenie aplikacji, oczekuje informacji o tym czy przeszedł do dalszego etapu selekcji. Nie udzielanie odpowiedzi na tym etapie jest dobrą strategią, aby kandydat miał poczucie, że jego czas nie jest szanowany przez potencjalnego pracodawcę. Jeśli zależy Ci na tym efekcie, to nie zaglądaj do naszego poradnika na temat sprawnej komunikacji w procesie rekrutacji.
Nadmiernie rozbudowany i długotrwały proces rekrutacji w firmie
Złożony z kilkunastu etapów proces rekrutacji z pewnością pomoże Ci znaleźć odpowiedniego kandydata. W końcu im więcej zastosowanych metod selekcji, tym lepiej! Warto zastosować złożony proces rekrutacji do każdego stanowiska pracy, aby mieć pewność, że wybierasz najlepszych i najbardziej zaangażowanych kandydatów!
Rozmowy rekrutacyjne
Rozpoczęcie spotkania rekrutacyjnego z dużym opóźnieniem
Jeśli chcesz pokazać kto tu jest szefem, to nie rozpoczynaj punktualnie spotkania rekrutacyjnego. To najlepszy sposób, aby pokazać kto tu rządzi, nie wdając się w bezpośredni konflikt z potencjalnym pracownikiem. W końcu kandydat musi znać swoje miejsce w szeregu…
Chaotyczne i szybkie przeprowadzanie rozmowy rekrutacyjnej
Szkoda czasu na przygotowywanie się do spotkania rekrutacyjnego. Zadawaj pytania na rozmowie kwalifikacyjnej, które przychodzą Ci do głowy, utrzymując nieformalną atmosferę. Przecież najważniejsze jest to, aby złapać kontakt i chemię z kandydatem. Rozmowa rekrutacyjna nie musi trwać długo, wystarczy przecież kilka minut, aby ocenić czy dana osoba sprawdzi się na stanowisku.
Wykorzystanie procesu rekrutacji do zebrania pomysłów
Proces rekrutacyjny to doskonały sposób na zgromadzenie darmowych pomysłów od potencjalnych pracowników. Przygotuj case study, aby rozwiązać prawdziwe problemy biznesowe w Twojej firmie, a następnie zaimplementuj te najlepsze bez zatrudniania autora pomysłu. Przecież to doskonały sposób na bezpłatne doradztwo!
Udzielanie nieprawdziwych informacji na temat zatrudnienia
Jeśli trafisz na rozmowie rekrutacyjnej na rzeczywiście wartościowego potencjalnego pracownika, zrób wszystko, aby za wszelką cenę zainteresować go i przekonać do danej oferty pracy. Nawet jeśli wiązałoby się to z mocnym zakrzywieniem rzeczywistej sytuacji w pracy… w końcu cel uświęca środki!
Przeprowadzanie rozmowy kwalifikacyjnej poza biurem
Rozmowy rekrutacyjne w biurze są nudne. Zamiast tego, zaproś kandydata na spotkanie rekrutacyjne do kawiarni, hotelu lub nawet baru. To doskonały sposób, aby pokazać otwartość … i że na pewno nie masz nic do ukrycia w firmie.
Lista takich grzechów jest niestety znacznie dłuższa i na pewno ktoś, komu zależy na zmarnowaniu pracy nad Employer Brandingiem, jest w stanie wymyślić jeszcze wiele sposobów na osiągnięcie tego celu.
Już bardziej serio, jeżeli tylko możesz, to unikaj powyższych przykładów działań w trakcie rekrutacji pracowników! Mogą one wpłynąć bardzo negatywnie na wizerunek firmy jako pracodawcy, co będzie miało znaczący wpływ na obniżenie efektywności rekrutacji.
P.S. Systematycznie pracuj nad umacnieniem Employer Brandingu w Twojej firmie – sprawdź jak eRecruiter pomaga w budowaniu pozytywnego wizerunku pracodawcy. Zobacz demo aplikacji eRecruiter.