Od kilku miesięcy piszemy o tym, jak ważne dla wizerunku firmy jako pracodawcy, ale również dla skutecznej i profesjonalnej rekrutacji, jest dbanie o wrażenia i opinie kandydatów. Warto w kontekście opracowywania strategii Candidate Experience (w skrócie: CX) zacząć od analizy sytuacji i sprawdzenia (jeśli do tej pory tego nie robiliśmy), co sądzą o naszej firmie kandydaci.Pomoże to w dostosowaniu narzędzi CX do ich potrzeb w procesie rekrutacji.
Przemyśl proces rekrutacyjny
Przygotowując się do zebrania opinii od kandydatów warto prześledzić cały proces rekrutacji i poszczególne etapy, w których kandydat ma styczność z firmą. Zacznijmy od zakładki „Kariera”: spytajmy kandydata na etapie złożenia aplikacji (np. w mailu potwierdzającym, że CV dotarło do działu HR) czy znalazł tam to, czego szukał, czego ew. brakowało, co by na niej zmienił. Te same pytania możemy zadać w kontekście ogłoszenia, które zamieściliśmy na przykład w portalach pracy.
Czy rozmowa rekrutacyjna była odpowiednia?
Kandydatów, którzy przeszli do etapu rozmowy rekrutacyjnej, warto spytać o jej przebieg. I to zarówno tych, którzy przeszli go pomyślnie, jak i tych, a może przede wszystkim tych, którzy na tym etapie zakończyli rekrutację. Oni bowiem nie będą bali się wypunktować słabych stron, choć trzeba liczyć się z tym, że taka opinia może być lekko „przerysowana”. Prosząc kandydata o ocenę takiego spotkania rekrutacyjnego, na przykład w formie ankiety wysłanej mailem, warto zapytać też o to, czy osoba z którą odbyło się spotkanie była do niej przygotowana, umiała odpowiedzieć na pytania kandydata i umiała stworzyć przyjazną atmosferę.
Badanie opinii na temat procesu rekrutacyjnego warto kontynuować również na etapie wdrażania nowych pracowników do firmy. Zapytajmy ich na przykład: Czy biorąc pod uwagę Twoje dotychczasowe doświadczenia, poleciłbyś znajomemu udział w rekrutacji do naszej firmy i dlaczego? Czy zmieniłbyś coś w procesie rekrutacji, który przeszedłeś, co można było zrobić lepiej?
Takich pytań na każdym etapie rekrutacji może być oczywiście o wiele więcej, bo wszystko zależy też od specyfiki branży, w której działa firma. Inne przykłady pytań, które może zawierać badanie satysfakcji kandydatów, znajdziecie na przykład na blogu dot. Candidate Experience.
Żeby skutecznie przeprowadzić tego typu badanie opinii kandydatów możesz wykorzystać nawet najprostsze narzędzia do ankietowania przez Internet lub system ATS.