Przyjazna rekrutacja, dbanie o odczucia kandydatów z procesu rekrutacji, monitoring opinii kandydatów. Często o tym ostatnio słyszycie, prawda? Z różnych stron słyszymy porady o tym, co warto robić, żeby rekrutować przyjaźnie, ale czy rzeczywiście wiecie, dlaczego warto to robić i jakie korzyści firmie może to przynieść? Poniżej kilka przydatnych informacji.
Łatwo powiedzieć, ale czy równie łatwo zrobić? Z naszym krótkim przewodnikiem na pewno sobie poradzicie!
1. Sprawdź jak wygląda proces rekrutacyjny w Twojej firmie
Dzięki temu można dokładnie zrozumieć przebieg każdego etapu procesu, sprawdzić wykorzystywane technologie i poznać odczucia kandydatów. Łatwiej dostrzeżesz mankamenty rekrutacji, a co za tym idzie – łatwiej je wyeliminujesz. Trzeba sobie zdawać sprawę, że nie wszystko można „od ręki” naprawić, ale mimo wszystko lepiej wiedzieć, co jest do zrobienia i zaplanować niezbędne zmiany w czasie.
2. Poświęć kandydatom tyle czasu, ile oni poświęcają Tobie
Kandydaci powinni mieć poczucie, że czas, jaki zainwestowali w aplikowanie do firmy, coś znaczy, nawet jeśli finalnie nie otrzymają propozycji zatrudnienia. Nie można zapominać, że kandydat już jest, albo może będzie w przyszłości klientem Twojej firmy, a negatywnymi odczuciami może się podzielić z rodziną i znajomymi w mediach społecznościowych. Wiadomo, że nie każdemu kandydatowi możemy poświęcić taką samą ilość czasu, ale warto zadbać o narzędzia – na początkowych etapach rekrutacji wystarczy spersonalizowany autoresponder, jeśli nie mamy możliwości odpowiedzieć wszystkim kandydatom osobiście.
3. Zamieść na stronie Kariery listę najczęściej zadawanych pytań i odpowiedzi na nie
Wielu kandydatów zastanawia się jak przygotować dokumenty aplikacyjne, żeby zostać zauważonym i spełniać wszystkie oczekiwania rekrutera, dlatego z pewnością docenią oni wskazówki firmy na stronie Kariery. Taka podpowiedź zwiększa też szanse na to, że osoba rekrutująca dostanie aplikacje tylko do tych kandydatów, którzy spełniają oczekiwania. Warto więc firmową stronę Kariery wykorzystać do tego, żeby opisać przebieg procesu rekrutacyjnego, napisać jak wygląda idealny kandydat, standardowy dzień pracy na danym stanowisku, obowiązki. „Zaprosić” kandydata do firmy – pokazać jak wygląda biuro, kuchnia, sala do relaksu dla pracowników. Dzięki takim wskazówkom kandydat będzie mógł się zastanowić „Czy na pewno jest odpowiednią osobą na to stanowisko?”, „Czy chciałby pracować w tej firmie?”, „Czy zgadza się z wyznawanymi przez nią wartościami?”
4. Informuj o zasadach rekrutacji w firmie
Kandydaci chcą wiedzieć, czego mogą oczekiwać. Oczywiście, skoro aplikowali do naszej firmy, to zależy im na pracy, ale pamiętaj, że dane stanowisko nie jest jedynym, o jakie się starają. Jeśli proces rekrutacyjny w Twojej firmie standardowo trwa 60 dni, to informuj o tym. Dzięki temu nie narazisz się na rezygnację z procesu najzdolniejszych kandydatów, tzw. „talentów”, tylko dlatego, że oczekiwali szybszej decyzji. Opisanie zasad i standardów rekrutacji na stronie Kariery działa w dwie strony – rekruter stara się robić wszystko zgodnie z wytycznymi, a kandydat wie, czego może oczekiwać na poszczególnych etapach rekrutacji.
Mamy nadzieję, że udało nam się trochę odczarować temat Candidate Experience i zachęcić Was, do wprowadzenie w życie przynajmniej niektórych z tych pomysłów.