Dbałość o candidate experience to podstawa profesjonalnie prowadzonych procesów rekrutacyjnych. W jaki sposób wspierać ten obszar? Jak wskazuje Wioletta Wasiura – Koordynator ds. Rozwoju Obsługi Klienta z Provident, kluczowa dla działań candidate experience jest komunikacja. Nie chodzi jednak wyłącznie o wymianę informacji na poziomie firma-kandydat, ale przede wszystkim dialog z potencjalnym pracownikiem. Na co szczególnie warto zwrócić uwagę, by prowadzić go wzorowo?
1. Zbuduj zakładkę „Kariera”, która zachęca do aplikowania
Na co warto postawić? Przejrzystość, łatwość wyszukiwania informacji i kompleksowość. Jeżeli mamy inne propozycje dla studentów, a inne dla doświadczonych pracowników, stwórzmy osobne sekcje. Przykładowo, w Provident wprowadzono „Forum Pracownika”, gdzie jest możliwa wymiana opinii. Natomiast zakładka „Poznaj siebie” pozwala, poprzez odpowiedzi na kilka pytań, stworzyć własny profil zawodowy.
2. Komunikuj się z kandydatem na każdym etapie
Jak wynika z najnowszej edycji badania „Candidate Experience” choć 3/4 pracodawców twierdzi, że dba o relacje z kandydatami. To ciekawe, biorąc pod uwagę, że informację zwrotną o przebiegu rekrutacji do wszystkich kandydatów wysyła nadal mniejszość z nich (39%). Dla Provident odpowiednia komunikacja z kandydatami to jeden z priorytetów.
Każdy kandydat do pracy oczekuje, że firma potraktuje go indywidualnie. Takie działanie jest oczywiście bardziej angażujące dla pracodawcy, jednak biorąc pod uwagę korzyści, warto w nie zainwestować. Kandydat, który otrzymuje rzetelną informację o etapach procesu rekrutacji i ocenę własnych postępów, będzie przychylnie nastawiony do firmy. Bez względu na ostateczny wynik procesu. – mówi Wioletta Wasiura.
3. Nie obawiaj się nowoczesnych technologii
Warto mieć świadomość, że indywidualne traktowanie kandydatów na każdym etapie procesu nie musi być czasochłonne. Podobnie jak w działaniach marketingowych również w rekrutacji następuje coraz większa automatyzacja procesów. Platformy rekrutacyjne takie jak np. eRecruiter, z którego korzysta firma Provident, pozwalają niemalże jednym kliknięciem wysłać informację o statusie aplikacji nawet do kilkuset kandydatów przy zachowaniu spersonalizowanego przekazu. Dzięki temu rekruterzy mają więcej czasu na spotkania z potencjalnymi kandydatami czy inne działania z obszaru HR.
4. Słuchaj kandydata
W komunikacji z kandydatem chodzi nie tylko o dostarczanie mu niezbędnych informacji. Warto go również wysłuchać. To właśnie potencjalni pracownicy powinni stanowić źródło informacji o firmie oraz prowadzonych w niej procesach. Dlatego warto wprowadzić, jako stały punkt rekrutacji, ankietę, w której potencjalni pracownicy będą mogli, już po zakończonym procesie, wypowiedzieć się o tym, co chcieliby poprawić. Taką praktykę stosuje Provident. Co zyskuje?
Jeżeli zapewnimy kandydatom możliwość podzielenia się swoimi doświadczeniami, będziemy mogli udoskonalić prowadzone rekrutacje – mówi Wioletta Wasiura.
Podstawą candidate experience jest umiejętność budowania relacji i komunikacja z kandydatem. Zaczynając od etapu ogłoszenia o pracę, a na ankiecie ewaluacyjnej kończąc. Jak widać na przykładzie firmy Provident, wieloetapowy i zindywidualizowany proces nie musi być czasochłonny – technologia wychodzi naprzeciw potrzebom działów HR, wspierając ich pracę.