Tylko dzięki dobrej relacji z kandydatem jesteśmy w stanie zapewnić Klientom wartościowych specjalistów – rozmowa z Gabrielą Misiurą z firmy rekrutacyjnej Persona Grata
– Dlaczego uważa Pani, że prowadzenie przyjaznej rekrutacji to jedna z najważniejszych kwestii w pracy takich firm jak Pani?
W przypadku firm rekrutacyjnych, takich jak nasza, dobra relacja z kandydatami to połowa sukcesu firmy. Dobre relacje biznesowe z klientami pozwalają zainicjować współpracę w zakresie rekrutacji, natomiast dobre relacje z kandydatami pozwalają na zakończenie tej współpracy z sukcesem.
– Czy jesteście otwarci na kontakt z kandydatem? Czy może on liczyć na komunikację zwrotną, także w przypadku nurtujących go pytań o swoją karierę?
Wszyscy kandydaci, z którymi mieliśmy kontakt telefoniczny, a z którymi rozmawiamy o rekrutacji, dostają feedback. Nawet jeśli nie dostaną zaproszenia na spotkanie z klientem, są informowani o tym dlaczego. Zapewniamy ich, że jeśli nadarzy się możliwość – będziemy do nich wracać. I dość często się tak dzieje – przy różnych projektach bazujemy na tym, że otwierając nowe rekrutacje, najpierw rozpatrujemy kandydatów nam już znanych, a dopiero potem poszukujemy na zewnątrz.
– Czy taka informacja zwrotna do kandydata zawiera dla niego jakieś wskazówki, dot. jego kompetencji?
Tak. Staramy się zasugerować na przykład konieczność podniesienia stopnia znajomości języka obcego, informując, że otworzyłoby to dużo więcej dobrych ofert pracy, możliwość dalszego rozwoju etc. Jeśli kandydat prezentuje znacznie zawyżone oczekiwania finansowe, informujemy go o tym jak wygląda mediana na rynku, jak wygląda realne wynagrodzenie na jego stanowisku w danym regionie. Nie możemy zmusić go do obniżenia stawek, które podaje – wycena własnego doświadczenia to sprawa subiektywna – ale możemy podać kandydatowi fakty. Czasem po weryfikacji oczekiwań okazuje się, że zmiana pracy wcale nie była takim trudnym przedsięwzięciem.
– Skoro jesteśmy przy temacie – czy oferty pracy przygotowywane przez Państwa wraz z Klientem zawierają informację o przewidywanym wynagrodzeniu?
Nie, ale robimy to świadomie. Często w zderzeniu z naprawdę dobrym i wartościowym kandydatem firmy decydują się bowiem na zwiększenie budżetu dla stanowiska. Dlatego nie chcemy, żeby podane niższe widełki zniechęciły cennych specjalistów. Czasem dobry życiorys generuje zupełnie nową potrzebę rekrutacyjną. Czasem po otrzymaniu świetnego CV sami proaktywnie pracujemy z kandydatem wśród naszych klientów.
– W jaki sposób przygotowują się Państwo do rozmowy z kandydatem?
Bardzo dokładnie analizujemy życiorys, „zderzamy” go z profilem stanowiska, nad którym pracujemy, ewentualnie przygotowujemy listę pytań własnych, jeśli jest to kandydat aktualnie nie pasujący do żadnego projektu, ale taki, w którym widzimy potencjał na przyszłość, bądź chcemy z nim wyjść proaktywnie na rynek.
– Czy podtrzymujecie Państwo relacje z kandydatami, którzy nie przeszli do finalnego etapu rekrutacji?
Dajemy informację zwrotną z feedbackiem od klienta. Jeśli jest taka możliwość, w pierwszej kolejności włączamy ich do kolejnych projektów. Dobre relacje z kandydatami są podstawą naszej pracy, dbamy o to, żeby czuli się komfortowo i mieli dostęp do różnych informacji – przygotowywana strona internetowa naszej firmy będzie skierowana tylko w połowie do klientów, połowa będzie adresowana właśnie do kandydatów: mini-poradnik, oferty pracy etc.
PS. Czy wiesz, jak stale utrzymywać dobre relacje z kandydatami? Odwiedź stronę Koalicji na Rzecz Przyjaznej Rekrutacji i dowiedz się jak budować pozytywne relacje z kandydatami.