Każdy z nas wie, że kandydata należy traktować jak potencjalnego klienta. Doskonale zdajemy sobie również sprawę z tego, że rynek pracodawcy zmienia się w rynek pracownika. Firmy stają przed wyzwaniem: zadbania o jak najlepszy candidate experience, zbudowania marki dobrego pracodawcy, pozyskania najlepszego pracownika. Najtrudniejsze w tym wszystkim jest jednak odnalezienie niedopracowanych lub nawet brakujących elementów procesu rekrutacyjnego. Jak to zrobić? Z pomocą przychodzi nam „mapa podróży kandydata”.
Mapa podróży to metoda, która pozwala zdefiniować i przedstawić graficznie wszystkie interakcje kandydata z firmą i procesem rekrutacji. Jej głównym celem jest pomoc w znalezieniu elementów, które wpływają zarówno na pozytywne, jak i negatywne odczucia badanych. Mapa opiera się nie tylko na opinii osób, które zdecydowały się do nas zaaplikować, ale również tych które z jakiegoś powodu tego nie zrobiły. To proste i przejrzyste narzędzie, dzięki któremu możemy stworzyć dokumentacje z pełnym obrazem doświadczeń podczas całego procesu rekrutacji. Najważniejszą zaletą mapy podróży jest zidentyfikowanie tych punktów, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Krok 1. Etapy procesu rekrutacji
Wcielając się w role kandydata, postaraj się wypisać wszystkie etapy procesu rekrutacji w Twojej firmie.
Przykład:
- Niezadowolenie z obecnej pracy lub brak pracy
- Poszukiwanie i aplikowanie
- Pierwszy kontakt z Rekruterem
- Poszczególne etapy rekrutacji – ten etap rozbij na kilka etapów, zgodnie procesem w Twojej firmie
- Zatrudnienie
- Wdrożenie nowego pracownika
Krok 2. Zadania, czyli co kandydat musi zrobić?
Przy każdym ze zdefiniowanych w pierwszym kroku punktów wypisz (w odpowiedniej kolejności) zadania, jakie musi wykonać kandydat. Pamiętaj, że każdy etap procesu rekrutacji musisz przeanalizować osobno.
Przykład:
Krok 3. Emocje, czyli co kandydat czuje?
Zastanów się na jakie problemy może napotkać kandydat podczas rekrutacji do Twojej firmy. Oceń jakie emocje mogą mu wtedy towarzyszyć? Znajdź również te elementy, które go pozytywnie zaskakują. Dla ułatwienia możesz podzielić zadania na pozytywne, raczej pozytywne, neutralne, raczej negatywne i negatywne. Postaraj się również dokładnie nazwać zdefiniowane emocje.
Przykład:
Krok 4. Problemy kandydata
Skup się teraz na tych zadaniach, które określiłeś jako negatywne lub raczej negatywne. Postaraj się wypisać konkretne problemy, z jakimi może borykać się kandydat. Ten krok możesz wykonywać równolegle z krokiem 3.
Przykład:
Krok 5. Punkty styku firmy z kandydatem
Przeanalizuj zebrane przez Ciebie dane. Zobacz czy zadania, które oznaczyłeś jako problemowe dla kandydata są również tymi, na które bezpośredni wpływ masz Ty lub Twoja firma. Jeśli tak jest zastanów się co możesz zrobić, aby wyeliminować lub zredukować słabe punkty procesu rekrutacji.
Przykład:
„Przeglądanie ofert jest bardzo czasochłonne”
- zadbaj o to, aby Twoje oferty były łatwo dostępne dla kandydata;
- postaraj się, aby Twoje ogłoszenie wyróżniało się spośród innych;
- sprawdź czy ogłoszenie nie jest zbyt długie, ale jednocześnie zawiera wszystkie niezbędne informacje;
- zadbaj o intuicyjną stronę firmy i zakładkę „Kariera”;
- oceń czy formularz rekrutacyjny zawiera tylko niezbędne pytania.
„Nie lubię, gdy nie wiem, co się dzieje z moją aplikacją”
- zadbaj o dobrą komunikację z kandydatem;
- informuj kandydata o tym, że jego aplikacja dotarła we właściwe miejsce;
- pamiętaj o informacji zwrotnej, nawet jeśli kandydat nie przeszedł do kolejnego etapu rekrutacji;
- jeśli odbyło się spotkanie z kandydatem, dotrzymaj terminów, do których się zobowiązujesz.
Przeprowadź warsztaty z tworzenia mapy podróży kandydata w swojej firmie. Zaproś do pomocy osoby bezpośrednio związane z rekrutacją, menedżerów oraz pracowników, którzy zostali niedawno zatrudnieni. Ważne jest to, że nowi pracownicy nie tylko pamiętają, jak czuli się podczas aplikowania, a również brali udział w aktualnej formie procesu rekrutacji w Twojej firmie. Bardzo ważne jest zadbanie o to, aby każda osoba miała szansę do swobodnej wypowiedzi. Jeśli czujesz, że niektórzy nie będą chcieli publicznie wskazywać słabych stron procesu rekrutacji, postaraj się o jak najbardziej anonimową formę przekazywania opinii np. pisząc na kartce i wrzucając do słoika.
Na warsztacie „Recruiter Journey Map”, przeprowadzonego w ramach Dnia z eRecruiterem (25 maja 2015 w Warszawie), nasi klienci tworzyli wspólnie mapę emocji rekrutera. Jeśli jesteś ciekawy wyników ich prac zajrzyj tutaj.
Mamy nadzieję, że za naszą namową odkryjesz wszystkie zalety mapy podróży kandydata. Pamiętaj, że czasami potrzeba bardzo niewiele, aby nawet niezatrudniony kandydat wypowiadał się dobrze na temat naszej firmy.