Chciałbyś lepiej poznać kandydatów, wiedzieć, co nimi dokładnie kieruje i co ich motywuje, by pracować w Twojej firmie? A może chciałbyś sprawdzić, jak pasowaliby do kultury organizacyjnej Twojej firmy i jakie są ich oczekiwania… jeszcze zanim ich dokładnie poznasz? Wbrew pozorom nie potrzebujesz do tego szklanej kuli! Wystarczy skorzystać z dobrych praktyk marketingu i wdrożyć je do procesu rekrutacji i selekcji personelu.
We wcześniejszym artykule: Szczypta marketingu w procesie rekrutacyjnym zwracaliśmy uwagę na to jak istotne jest poznanie idealnego kandydata. Dziś kila wskazówek i porad jak zmierzyć się z tym tematem.
O co chodzi z personami w procesie rekrutacji?
Persona to fikcyjna postać lub wyobrażenie osoby, która reprezentuje grupę docelową dla podejmowanych działań, w naszym przypadku rekrutacyjnych. Zawiera ona najważniejsze cechy i określa zachowanie idealnego kandydata, definiując jego nastawienie i źródła motywacji. Stworzone persony odznaczają się określonymi cechami, co często skutkuje ich podobnym zachowaniem i podejmowaniem podobnych decyzji. Rekruterzy mogą wykorzystać to podobieństwo, aby przyśpieszyć i usprawnić swój proces rekrutacji i selekcji personelu.
Jakie korzyści daje stosowanie person w rekrutacji?
Persony mogą pomóc rekruterom skoncentrować swoją uwagę na znalezieniu właściwych kandydatów. Co więcej, mogą pomóc bardziej dokładnie określić opisy stanowisk i ich tytuły, aby trafniej przyciągnąć kandydatów spełniających wymagania na dane stanowisko. Ponadto, dzięki dokładnemu zdefiniowaniu Twojej idealnej grupy docelowej i dostosowaniu swoich działań rekrutacyjnych do niej, Twoje podejście do rekrutacji stanie się bardziej proaktywne oraz pomoże Ci to pozyskiwać kandydatów, którzy lepiej odpowiadają Twoim wymaganiom.
Jak skutecznie tworzyć persony dla procesu rekrutacji i selekcji pracowników?
Proces tworzenia tzw. person wymaga rozmów zarówno z kierownikami liniowymi jak i innymi współpracownikami w celu określenia: kto jest Twoim idealnym kandydatem, nad czym i gdzie prawdopodobnie w danym momencie ta osoba pracuje, co ją wyróżnia na tle innych kandydatów oraz jakie cechy i wartości Twojej firmy mogą być dla niej atrakcyjne? Celem tych działań jest zdefiniowanie jak najdokładniej charakterystyki idealnego kandydata. Oto kilka porad jak zmierzyć się z niniejszym tematem:
- „Myśl jak”, a nie „myśl o” – zastanów się, co motywuje Twojego idealnego kandydata, jakie cechy ceni w zespole, w którym pracuje, co kieruje jego karierą i wyborami, które podejmuje.
- Zagłęb się w szczegóły – pogłębione wywiady i rozmowy z innymi rekruterami i kierownikami z pewnością pomogą Ci stworzyć bardziej dokładny obraz kandydata. Przyjrzyj się również osobom, które w chwili obecnej pracują na podobnych stanowiskach w Twojej firmie i postaraj się jak najlepiej zgłębić ich zachowanie.
- Zacznij od potrzeb organizacji – rozpocznij tworzenie fikcyjnych postaci tam gdzie są one najbardziej potrzebne. Zacznij od stanowisk, które są istotne dla firmy lub dla których najczęściej prowadzi się rekrutację personelu.
- Zweryfikuj opis persony – jeśli uda Ci się stworzyć opis postaci, skonsultuj ją jeszcze z innymi pracownikami. Upewnij się, że uzyskałeś właściwy obraz idealnego kandydata, zobacz czy nie da się go jeszcze wyostrzyć i ulepszyć.
Persony pozwolą Ci na głębsze zrozumienie oczekiwań, potrzeb, zachowań i zwyczajów idealnych kandydatów. Spróbuj już dziś!
PS Zbieraj informacje o kandydatach oraz historię ich aplikacji w jednej funkcjonalnej bazie. Sprawdź jakie możliwości oferuje eRecruiter, by szybko i skutecznie zarządzać bazą kandydatów. Odbierz swój dostęp do aplikacji eRecruiter.