Czy wiecie, że już w 3 na 4 ofertach pracy dla specjalistów umieszczone są unikalne benefity? Skąd to wiemy? Przeanalizowaliśmy dla Was (uwaga!) 240 ogłoszeń pracy na stanowiska specjalistyczne z 16 województw, z których jasno wynika, że nieszablonowe świadczenia oferowane kandydatom są coraz bardziej popularne. Nieszablonowe czyli takie, które mają m.in. przybliżyć atmosferę w firmie czy kulturę organizacyjną. Wśród nich pojawiają się bilety do kina, skandynawska kultura pracy czy vouchery na zakupy. Dziś chcemy zwrócić Wam uwagę na to, że podkreślanie ich w ogłoszeniu to dobra strategia. Oferta pracy jest przecież pierwszym elementem styku kandydata z pracodawcą. Jeżeli wyróżnisz swoją firmę już na tym etapie, zwiększysz szansę na przyciągnięcie najlepszych.
– Benefity zawarte w ogłoszeniu o pracy takie jak umowa o pracę, stabilne zatrudnienie czy indywidualna ścieżka kariery to rekrutacyjna sztampa. Ogłoszenia bez unikalnych korzyści mogą być dla kandydatów sygnałem, że pracodawca ma mało do zaoferowania. W trudnym otoczeniu rynkowym, z jakim mamy obecnie do czynienia, gdzie wartościowy pracownik jest na wagę złota, każdy etap rekrutacji jest ważny. W szczególności przygotowanie jak najbardziej oryginalnego ogłoszenia. Im ono ciekawsze pod względem treści, ale i formy, tym większa szansa na sukces rekrutacji – podkreśla Paweł Brzozowski, ekspert eRecruiter.
Im bardziej standardowo tym… gorzej
Najbardziej popularne benefity wymieniane przez pracodawców to umowa o pracę (zawarta w 66 proc. wszystkich ogłoszeń), indywidualna ścieżka rozwoju kariery (58 proc. ogłoszeń), atrakcyjne wynagrodzenie (46 proc. ogłoszeń) oraz przyjazne środowisko pracy (44 proc. ogłoszeń). I choć pracodawcy nie rezygnują z komunikowania tych podstawowych benefitów, coraz częściej uzupełniają je o unikalne korzyści, które ciężko znaleźć w ofertach konkurencyjnych.
Wśród wszystkich ofert pracy, jakie przeanalizowaliśmy, tylko 18 proc. zawierało wyłącznie najbardziej popularne benefity. Najczęściej pracodawcy decydowali się na model mieszany, w którym pojawiały się zarówno podstawowe, jak i unikatowe korzyści. Rzadko publikowano oferty, w których każdy benefit był unikatowy – takie ogłoszenia stanowiły zaledwie 8 proc.
– Ogłoszenia o pracy to bardzo często pierwszy kontakt kandydata z daną firmą, dlatego warto sprawdzać, czy są one skuteczne, co ewentualnie wymaga poprawy, a na co stawiać większy nacisk. Można w tym celu skorzystać z systemu rekrutacyjnego, który pozwoli ocenić efektywność naszych ogłoszeń. Możemy sprawdzić nie tylko ile otrzymaliśmy CV na daną ofertę, ale też na jakim etapie znajduje się teraz dany kandydat. To szczególnie cenne, gdy chcemy sprawdzić efektywność naszej rekrutacji, bo jak wiemy, im więcej kandydatów zakwalifikowanych do etapu spotkań rekrutacyjnych, tym większa nasza pewność, że wiele wartościowych aplikacji do nas spłynęło. A to najlepszy wskaźnik efektywności rekrutacji – mówi Paweł Brzozowski, ekspert eRecruiter.
Unikalne benefity poszukiwane
Unikalne korzyści to najlepszy sposób na zainteresowanie kandydatów daną ofertą. I choć ogłoszenia, które składają się tylko z oryginalnych benefitów stanowią tylko 8 proc. ogółu, warto o nich pamiętać. Często takie benefity pokazują, jak pracodawca chce uatrakcyjnić czas wolny pracowników lub jaki ma pomysł na dodatkowy zastrzyk gotówki. Firmy oferują m.in. vouchery na zakupy, akcje pracownicze, kursy motywacyjne z nagrodami czy wsparcie w ramach Zakładowego Funduszu Świadczeń Społecznych (ZFŚS). Deklarowano również możliwość dofinansowania zakupu książek branżowych czy darmowe oprogramowanie IT na użytek prywatny. Natomiast jeden z pracodawców napisał „Praca, do której przychodzi się z przyjemnością, bo jesteśmy zespołem fajnych ludzi”.
Sport i zdrowie w pakiecie z pracą to standard
Takie korzyści jak prywatna opieka medyczna czy karta Multisport powoli stają się standardem. Tego typu benefit oferuje już nawet połowa pracodawców. Wielu z nich stawia również na dofinansowanie szkoleń i kursów podnoszących kwalifikacje danego pracownika.
Z naszej analizy wynika, że aż 3 na 4 ogłoszenia o pracę to te, które obok standardowych benefitów, takich jak umowa o pracę czy indywidualna ścieżka rozwoju kariery, zawierają dodatkowe korzyści. One pokazują charakter miejsca pracy, politykę personalną czy atmosferę panującą w organizacji. W takich ogłoszeniach pojawiają się takie informacje jak:
- możliwość posługiwania się językiem angielskim na co dzień,
- okazjonalne podróże służbowe do najpiękniejszych stolic europejskich,
- skandynawska kultura pracy,
- dofinansowanie smacznych posiłków.
– Ogłoszenie o pracy to ważny element procesu rekrutacji, stanowiący element candidate experience. Dlatego powinien być potraktowany z odpowiednią starannością. Niedbale przygotowane, bez odpowiedniej treści ogłoszenie raczej zniechęci kandydatów. Za to odpowiedni benefit wskazujący na panującą w firmie kulturę organizacyjną zapewne spotka się z zainteresowaniem i zwiększy szanse pracodawcy na przyciągnięcie najlepszych – podsumowuje Paweł Brzozowski, ekspert eRecruiter.
Metodologia:
Analiza przeprowadzona przez nas obejmowała 240 ogłoszeń o pracy z 16 województw w Polsce. W każdym województwie przeanalizowaliśmy 15 ogłoszeń. W celu standaryzacji i możliwości porównywania zgromadzonych danych, analizie poddaliśmy wyłącznie ogłoszenia na stanowiska specjalistyczne, w których wymagane doświadczenie to co najmniej 2 lata. Jako wyróżnik przyjęliśmy, że rekrutacja musiała być prowadzona przez firmę zatrudniającą co najmniej 50 osób.