Jakie hobby ma kandydat, co myślą o nim jego współpracownicy, jakie są jego zawodowe cele – tego wszystkiego możemy się dziś dowiadywać dzięki technologiom. Odnajdujemy kandydata w wirtualnej rzeczywistości i w niej też mamy możliwość nawiązania dialogu, a następnie spotkania. Wideorekrutacje mają wiele zalet, pod warunkiem, że zostaną fachowo przeprowadzone.
Media społecznościowe i portale branżowe to przestrzeń, w której bez problemu możemy przeglądać profile specjalistów, którym chcielibyśmy zaproponować rozmowę o pracę. Już na tym etapie możemy się sporo dowiedzieć o naszych rozmówcach. Aplikacje, które od nich otrzymujemy, coraz częściej odbiegają od tradycyjnej formy – niektórzy przygotowują bowiem videoCV i pierwszy, bliższy kontakt z taką osobą następuje poprzez oglądanie życiorysu w formie filmiku. Jeszcze inni przysyłają linki do swoich stron internetowych czy też blogów, tworzą wizytówki online i poznajemy ich w świecie wirtualnym. I w końcu – proces rekrutacji również może pozostać w przestrzeni wirtualnej, a rozmowa z kandydatem może przyjąć postać wideo rozmowy. Taką możliwość oferuje na przykład system ATS – eRecruiter. Spotkania odbywają się wówczas „na żywo”, ale online. Takie rozwiązania są coraz powszechniejsze, bo dzięki urządzeniom mobilnym możemy nawiązywać kontakt z kandydatami kiedy i gdzie chcemy.
Plusy nowoczesnych rozmów
Zalet takiego rozwiązania jest całe mnóstwo:
- Oszczędność czasu – nie tracimy go w korkach czy w ramach dłuższych podróży służbowych do innego miasta;
- Oszczędność środków – nie wydajemy pieniędzy na delegacje;
- Elastyczność – możliwość przeprowadzenia wideo rozmowy wszędzie i o każdej porze, uwzględniając własne i kandydata możliwości i oczekiwania;
- Dowolność terminów – gdy kalendarz jest już wypełniony po brzegi, a codzienny grafik napięty do granic możliwości – dużo łatwiej znaleźć czas na rozmowę online niż tradycyjne spotkanie;
- Płynność, szybkość – dzięki rozwiązaniom mobilnym przyspieszamy rekrutację i selekcję;
- Współpraca z innymi – na spotkanie online możemy zapraszać kierowników lub inne osoby, których opinia może być ważna w procesie rekrutacji.
Wyzwania online, efekty w realu
Czy wirtualne spotkania mogą jednak zastąpić spotkania rzeczywiste, twarzą w twarz, bez ściany monitora? Z pewnością wideo rekrutacja to bardzo użyteczna i pomocna forma kontaktu z kandydatem. Aby jednak była efektywna, musi zostać spełnionych kilka warunków. Oto one:
1. WIEDZA o nowych technologiach, funkcjonowaniu systemów rekrutacyjnych, technicznych zasadach przeprowadzania spotkań online to coś, co warto rozwijać jeszcze zanim zdecydujemy się na wirtualne rekrutacje. Podczas nich musimy bowiem zachować spokój, pewność siebie, fachowość i orientację.
2. CZAS i MIEJSCE
Choć zaletą takiego rozwiązania jest możliwość przeprowadzania rozmów o każdej porze i wszędzie, należy zadbać, aby spotkanie nie odbywało się pośpiesznie, w chaosie organizacyjnym, wśród rozpraszających bodźców, z pomieszaniem sfery prywatnej ze służbową. Rodzinne rozmowy w tle, głośny telewizor, uliczny hałas, kolejka ludzi za naszymi plecami, to wszystko może utrudniać rozmowę i obniżać jej poziom. Spotkanie online – tak, ale w warunkach, które zapewnią nam możliwość szczerej, swobodnej i konstruktywnej wymiany zdań.
3. NASTAWIENIE
Na nic zda się nasza wiedza i przygotowanie do przeprowadzania spotkań online, jeżeli nie będziemy do nich przekonani, sceptyczne nastawienie wobec tego typu nowości i udogodnień z pewnością nie pomoże.
4. PREDYSPOZYCJE
Decydując się na spotkanie online, pamiętajmy, że nie każdy kandydat musi czuć się komfortowo i pewnie podczas takiej wirtualnej rozmowy. Być może niektórych stresuje taka forma, bo nie są do niej przyzwyczajeni, obawiają się, że gorzej wypadną, stracą w naszych oczach itd. Warto więc skonsultować się z kandydatem, uwzględnić jego opinię i nie narzucać wideo rekrutacji jako jedynego, słusznego rozwiązania.
5. SPECYFIKA SPOTKAŃ
Spotkanie online jest świetną okazją do początkowych, formalnych rozmów rekrutacyjnych, wprowadzeniem do kolejnych etapów rekrutacji. Nie powinniśmy więc na nim poprzestawać. W niektórych branżach spotkanie na żywo, w realnym świecie jest konieczne. Jeżeli chcemy poznać bliżej kandydata, upewnić się, że jest właściwą osobą, sprawdzić jego kwalifikacje, zorganizować testy umiejętności itd. – również powinniśmy wyjść ze świata wirtualnego. Tradycyjna rekrutacja będzie wówczas idealną kontynuacją tej wirtualnej.
Katarzyna Klimek-Michno