Badanie doświadczeń kandydatów, tzw. candidate experience, to nic innego jak spytanie kandydatów o wrażenia z procesu rekrutacyjnego do Twojej firmy. Dlaczego warto je przeprowadzać?
Dowiesz się jakim (potencjalnym) pracodawcą jesteś
Kandydaci to klienci, którzy zdecydowali się na kontakt z Twoją marką (pracodawcy). W marketingu i sprzedaży nikt nie kwestionuje potrzeby badania satysfakcji klientów z usług czy produktów firmy. W działach personalnych warto w ten sposób podejść do badania kandydatów i zobaczyć, jakie mają wrażenia. To jeden ze sposobów na sprawdzenie marki pracodawcy.
Traktujesz kandydatów z szacunkiem
Zwrócenie się do kogoś z prośbą o wyrażenie opinii, pozwala pokazać mu, że jest dla nas ważny i poważnie go traktujemy. Jeśli badanie będzie krótkie, jest spora szansa, że kandydaci wezmą w nim udział.
Zyskujesz bezcenną wiedzę
Dowiesz się od osób, które miały bezpośredni kontakt z produktem, który oferujesz (czyli marką pracodawcy), co o nim myślą. Podczas rozmów kwalifikacyjnych nie sposób spytać kandydatów o wrażenia z przebiegu procesu (wszak wciąż znajdują się w trakcie oceny). Kontaktując się z nimi po zakończeniu procesu, mamy szansę na szczery feedback.
Pozostawiasz pozytywne wrażenie
W przypadku kandydatów, którzy nie zostali zatrudnieni, możesz pokazać im, że wciąż liczysz się z ich zdaniem. A być może w przyszłości jeszcze Wasze drogi się spotkają?
Badanie doświadczeń kandydatów – czego możesz się dowiedzieć?
Co robisz dobrze
Na pewno starasz się traktować kandydatów kontaktujących się z firmą dobrze. Zadając pytania behawioralne o to, co się kandydatom podobało, masz szansę dowiedzieć się, w czym jesteś naprawdę dobry.
Co powinieneś poprawić
To mogą być przysłowiowe quick wins. Drobiazgi, które sprawią, że kandydaci poczują się jeszcze lepiej. Może mapka z zaznaczeniem wejścia do budynku, jeśli nie jest łatwo do niego trafić. Może informacja na temat zadań, jakich może spodziewać się kandydat podczas rozmowy. A może…okaże się, że pora na większe zmiany. Na przykład, że nie wszyscy managerowie, z którymi kandydaci się spotykają, trzymają ten sam wysoki poziom i są obszary, nad którymi warto popracować.
Jak różnią się kandydaci do różnych działów
Oczekiwania kandydatów z różnych branż różnią się, to normalne. Tak samo jak różna jest skłonność kandydatów o różnym profilu do aplikowania na ogłoszenia. Być może kandydaci do działu marketingu chcieliby móc zadać jakieś pytanie potencjalnym kolegom z zespołu. Być może kandydaci do działu IT uważają, że 7 dni oczekiwania na kontakt po wysłaniu CV to zdecydowanie zbyt długo.
Jak wypadasz na tle konkurencji
Jest spora szansa, że kandydat brał udział w innych rozmowach. Możesz spytać o to, jak ocenia kontakt z Twoją firmą na tle innych.
Zobacz, jak wyglądają średnie wyniki NPS w różnych branżach – pobierz raport „Rekrutacyjne KPI”:
Czy przeprowadzenie badania Candidate Experience jest trudne?
Nie musi być. Wystarczy zacząć od realizacji badania w formie ankiety online, korzystając np. z modułu Badanie Satysfakcji Kandydatów w eRecruiter – zgodnego z metodologią NPS i umożliwiającego automatyczną wysyłkę ankiet online do kandydatów na konkretnym etapie rekrutacji.